Sociale medier får hvert år større betydning for virksomheder og virksomhedernes digitale strategier. Sociale medier leverer nemlig målbare resultater i salg, leads og branding. Det giver i mange tilfælde et flot afkast, som giver mulighed for at nå en stor målgruppe til relativt små omkostninger.
Verdens sociale netværk er dynamisk og ændrer sig konstant. Der er 3,48 milliarder brugere på de sociale medier her i 2019. Dette giver en forøgelse på knap 10% i brugere i forhold til 2018, ifølge DreamGrow. Det betyder også, at næsten halvdelen af jordens indbyggere bruger sociale medier (ca. 45%).
Disse tal om sociale medier bør altså være mere end rigelig grund til at forbedre virksomhedens marketing. Og til at overbevise kollegaer og kunder om at SoMe marketing bør være en prioritet i 2019 og fremadrettet.
I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvordan man bør gribe sociale medier an, hvis man som virksomhed enten driver webshop og/eller fysiske butikker, spredt ud over flere lokationer. Det kan nemlig være utrolig svært at mestre, men der findes nogle gode muligheder, som jeg vil fortælle mere om nedenfor. Facebook er ubestridt det største sociale netværk, hvorfor jeg også tager udgangspunkt i Facebook i dette indlæg.
Anvend en multichannel approach - hvis det giver mening
Som tallene ovenfor angiver, er der altså god grund til at forbedre sin SoMe strategi. Men hvordan gør man det i praksis? Man bør i første omgang prøve at udvikle en “multichannel approach”, hvor du altså arbejder på flere sociale kanaler. Der er ingen netværk, der som sådan er bedre end andre - det handler om at forstå sin målgruppe - og hvis denne er på tværs af flere kanaler, bør man være til stede på disse.
Skab en klar og unik brand identitet
Sociale netværk er overbefolkede steder, hvor brugerne konstant evaluerer, hvad de vil have og ikke vil have i deres feed. Derfor er det afgørende, at din virksomhed udvikler en klar og tiltalende brand identitet. Ellers vil jeres tilstedeværelse simpelthen være en anden udgave af et andet brand.
Anvend en strategi der artikulerer en klar og unik brand identitet på usædvanlige manerer. Brug en kombination af multimodal content til at fortælle en sammenhængende historie.
Find og brug kreative måder til at fryde mennesker
Den gennemsnitlige person deler en positiv kundeservice oplevelse med ni andre mennesker. Find kreative veje til at fryde brugerne på sociale medier, således at du kan opbygge en organisk følgerskare gennem word of mouth.
Men hvordan gør man alt dette? Der er et stort (og måske uforløst) potentiale i dine lokale medarbejdere, særligt hvis du driver virksomhed på tværs af forskellige lokationer. Dine lokale kunder er i højere grad mere tilbøjelige til at interagere med noget, der berører dem og det lokale miljø. Eksempelvis hvis den lokale forretning har særlige tilbud, eller hvis der afholdes en speciel begivenhed. Det kan også blot ske gennem medarbejderne i den lokale forretning, som er med til at udvikle en lokal branding strategi. Dette begreb kaldes også hyperlokal markedsføring.
Et eksempel på “hyperlokal markedsføring”
Tag eksempelvis Matas, der som bekendt har adskillige forretninger herhjemme. Der er det meget svært at formidle et budskab på sociale medier fra én overordnet Facebook-side. Her er det nødvendigt at opdele sine Facebook-sider efter lokation. Derfor
annoncerede Matas tilbage i 2018, at man ville involvere medarbejderne langt mere i markedsføringen på sociale medier.
Til det formål findes der en række social media tools, som gør det let for virksomheden at formidle sig på tværs af forskellige Facebook-sider. Et eksempel på disse tools er danske
Post Office Social, som Matas faktisk selv anvender. Værktøjet gør det muligt for Matas at distribuere og planlægge delvist eller fuldkommen færdigt content ud til medarbejderne, som kan sætte det lokale præg på, der kan aktivere de lokale kunder. På den måde kan Matas stadig kontrollere retningslinjerne og den overordnede SoMe strategi, men man aktiverer de lokale medarbejdere og dermed i højere grad det lokale segment.
Hyperlokal markedsføring via sociale medier kan derfor blive nøglen til mere trafik (og flere salg) i de fysiske detailforretninger. Jeg håber, at disse råd kan hjælpe jer på vej mod større synlighed i en tid, hvor der er behov for det.