Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kunstig intelligens i online handel: Bliv klogere på teknologiens muligheder"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Thomas Bogh, Bonzer



Thomas Bogh er CPO og Partner i det digitale bureau Bonzer, hvor fokus er at hjælpe danske webshops med at skabe en stærk profil på nettet. Dette indebærer alt fra A-Z med henblik på at få virksomhedernes webshops til at sælge bedre gennem søgemaskinerne. Mulighederne er uendelige , da kunderne bruger nettet mere end nogensinde til at handle - det handler bare om at gribe dem og tage imod den rigtige guidance. Det kan Bonzer hjælpe med.

På detailfolk.dk vil Thomas blandt andet skrive om, hvordan man styrker webshops gennem digital marketing.

LÆS MERE OM BONZER HER

Læs flere indlæg fra denne blogger

5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022

Fredag den 28 januar 2022 kl. 10:05

Hvert år ændrer trends sig inden for content marketing; ange af disse ændringer er egentlige naturlige overgange, mens andre kan være helt nye måder at opnå succesfulde resultater på. 

I løbet af det seneste halvandet år har virksomheder dog stået over for helt andre og uforudsigelige udfordringer, hvor marketingplanen enten har været knald eller fald, og behovet for radikal digital transformation opstod praktisk talt fra den ene dag til den anden. Denne hurtige omstillings-parathed har lagt bunden for de trends, man skal tage med ind i 2022. På baggrund af kvalitative og kvantitative undersøgelser, er disse trends nedkogt til 5 vigtige bullets, som din content marketing-strategi skal inkludere. 

#1: Fokus på en bedre brugeroplevelse

Det er ingen hemmelighed, at kundeoplevelsen er altafgørende for succesfulde digitale marketingstrategier i dag. Det er heller ingen hemmelighed, at forbrugernes præferencer kan ændre sig afhængig af, hvordan indholdet præsenteres. At holde sig opdateret om, hvad din målgruppe foretrækker og har brug for, når det kommer til indhold, er altså en måde at skabe en bedre alsidig kundeoplevelse. 

I 2022 bevæger indholdsstrategier sig mod en mere sammenhængende struktur; og for at dette kan lykkes, skal marketingsafdelingerne bruge mere tid på at undersøge, planlægge og implementere denne nye sammenhængende indholds-oplevelse for deres publikum. I bund og grund kræver denne trend, at du bliver en del af dine kunders verden ved at levere konsistent og engagerende indhold samt interaktioner. Dette vil resultere i at booste din kundeloyalitet og dit brand image. 

Med udgangspunkt i denne tankegang er det i 2022 vigtigt, at man fokuserer på at forbedre user-experience på sit site, bruge mere tid på planlægningsfasen og ansætte dedikerede content-medarbejdere, redaktører og strateger. Content kan eksempelvis være en blog, hvor man på forhånd har analyseret sine kunders problemstillinger og hyppige spørsmål, og bloggen skal dertil kunne assistere kunden i sin købsproces. Hvis man for eksempel er i branchen for reperation af teknologiske gadgets, så kunne det være relevant at lave et blogindlæg, hvor du besvarer hyppige spørgsmål om macbook reparationer eller andre former for reparationer. 

Et optimalt blogindlæg skal både være informativt, guidende og løsningsorienteret. Her er det eksempelvis meget tydeligt, hvad blogindlægget skal besvare, da der benyttes et spørgsmål i titlen. Dertil uddybes der med de forskellige problemstillinger, og til sidst rådgives der i en løsning - og dermed er alle tre elementer opfyldt. 

Et lille fif her er at kigge under “folk spørger også om”  på en relevant google-søgning, hvor blogindlægget dermed skal indeholde svar på disse spørgsmål.

#2: Stigning i brugen af ​​interaktivt indhold

Engagerende indhold forbedrer brugeroplevelsen - og hvilken bedre måde at opnå dette på end ved at bruge interaktivt indhold? Forskellige undersøgelser og meningsmålinger i de senere år viser tydeligt, at marketing folk er enige om, at brugen af ​​interaktivt indhold, frem for statisk indhold,optimerer brugersoplevelsen, opmærksomheden og holder brugeren på sitet længere. At skabe interaktivt indhold, der passer til alle de forskellige faser i købsrejsen, fortsætter også med at trende - dette behøver blot være en CTA som “køb-her”-knap på din hjemmeside.

Afstemninger og interaktive quizzer er allerede populære på de forskellige sociale medieplatforme. Selvom de engagerer brugerne, giver disse værktøjer dig også hurtig information om dine potentielle kunde og virksomhedens videre positionering. 

Selvom denne type interaktivt indhold fortsat vil være populært, kan man forvente at se flere måder at inkorporere CTA’er i content-strategier. De er eksempelvis nyttige på landingssider for at gøre dem mere engagerende og informative, hvilket resulterer i større succes med at fange kundernes opmærksomhed og beholde dem i “the funnel”. CTA’er bidrager dertil også til brugeroplevelsen, som er nævnt ovenfor er utroligt vigtig de kommende år.

#3: Empatisk indholdsmarkedsføring

De seneste verdensbegivenheder har tvunget marketingfolk til at ændre sin tilgang, sætte kunderne i centrum for deres indholds-markedsføringsstrategier og arbejder udad derfra. Navnet på dette er empatisk markedsføring, og du vil i 2022 se mere af denne markedsføringsform. 

Mens empati på et personligt plan er at sætte dig selv i en andens sted og se livet gennem deres perspektiv, tager empatisk markedsføring skridtet videre; Empatisk markedsføring er tilgangen til først at konceptualisere verden gennem sine kunders øjne og bruge det, du finder, til at skabe en indholdsstrategi, der opfylder deres behov og ønsker. Det er en måde at tale til dine målgrupper som mennesker og ikke kun potentielle købere. 

Til at starte med skal man tage et nærmere kig på virksomhedens publikum og svare på følgende:

-        Hvem er vores kunder?

-        Hvilke smertepunkter og udfordringer står de over for?

-        Hvad motiverer dem til at handle?

-        Når du har besvaret disse spørgsmål, kan du bygge nyttigt indhold, der fremkalder relaterbare følelser hos dine kunder.

Empatisk indholdsmarkedsføring bidrager med tillid til dit site, det skaber bedre kundeoplevelser og udvikler mere autentiske kunderelationer. 

#4: Løbende videomarkedsføring

I løbet af de seneste to år har video været den stigende stjerne, når det kommer til populære og effektive indholdstyper online. Det kommer ikke til at ændre sig i 2022; Faktisk vil videoer hyppigere blive brugt, og det kan dermed blive svært at skille sig ud. 

Ifølge den seneste rapport fra HubSpot bruger 59 % af deres undersøgelsesdeltagere allerede video i indholds-markedsføringsstrategier, og op til 76 % af marketing folk kalder video "deres mest effektive indholdsformat." 

Derudover bekræfter én ud af fire marketing folk, der allerede bruger video, at det er den indholdstype, der giver dem det største investeringsafkast. Årsagen til dette, er fordi video-formatet, når det er udført korrekt, skaber en dybere forbindelse til seeren og kan lettere fange deres opmærksomhed.

Videoerne skal helst være korte, og det skal være let for brugeren at gennemskue pointen, da seerne ofte har kort tid, og man mister hurtigt deres opmærksomhed.  Det vil sige, at når videoen er kort og informativ, så hjælper man dem med at træffe beslutninger på kortere tid. I forbindelse med CTA’s, kan man også inkorporere disse i videoerne, da dette også kan føre til højere lead-generering. 

#5: En hybrid model bestående af virtuelle og live-begivenheder

Efter at have levet i en virtuel verden på grund af pandemien, leder forbrugerne efter en bedre balance mellem online og fysiske begivenheder. Virksomheder skal lære at forstå balancen ud fra branchen og kundebehovet for at skabe en hybrid model af virtuelle og live-begivenheder. 

Mens mange brands var i stand til at tilpasse sig den virtuelle verden i 2020 og 2021, vil man i 2022 også se tilbagevenden af live-begivenheder, såsom workshops og konferencer. Samtidig vil innovationer inden for online eventhosting, såsom webinarer og live-streaming af sociale medier, fortsætte med at udvikle sig. Alle virksomheder bliver nødt til at veje fysiske begivenheder overfor de virtuelle “erstatninger” og komme med en hybrid marketingstrategi, der afbalancerer kundernes behov, alt efter branchen man er i.



Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD