Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Thomas Bogh, Bonzer



Thomas Bogh er CPO og Partner i det digitale bureau Bonzer, hvor fokus er at hjælpe danske webshops med at skabe en stærk profil på nettet. Dette indebærer alt fra A-Z med henblik på at få virksomhedernes webshops til at sælge bedre gennem søgemaskinerne. Mulighederne er uendelige , da kunderne bruger nettet mere end nogensinde til at handle - det handler bare om at gribe dem og tage imod den rigtige guidance. Det kan Bonzer hjælpe med.

På detailfolk.dk vil Thomas blandt andet skrive om, hvordan man styrker webshops gennem digital marketing.

LÆS MERE OM BONZER HER

Læs flere indlæg fra denne blogger

3 relevante pandemi learnings for din virksomhed

Onsdag den 2 marts 2022 kl. 15:02

I januar 2022 blev Covid-19 restriktionerne endeligt og fuldkommen ophævet, og vi styrer nu mod nye horisonter. Selvom folk ville sige, at “nu er vi tilbage til det gamle”, kigger vi ind i en helt anden verden, end vi gjorde i 2019. Så selvom, at danske virksomheder nu opererer i et dansk “corona-frit” marked, er der stadig nogle learnings, som virksomheder ikke kan undgå at inkorporere i den videre markedsføringsplan - især hvis man skal følge med omverdenens omskiftelighed.

Produktets fleksibilitet

Der er selvsagt flere områder, hvor virksomheder har skulle skærpe sit fokus under corona for at overleve. Derfor har produktudvikling og produkt-generering været i høj kurs under corona, og man har se mange virksomheder på markedet gå nedenom og hjem. Dette skyldes de ikke hurtigt nok fik lavet en handlingsplan til ændring af produktet. 

Hele omdrejningspunktet og fællesnævneren for de virksomheder, der overlevede covid-19, er fleksibilitet. Virksomhederne opdagede hurtigt, hvordan trends kan ændre sig, når hverdagen ændrer sig. Der er især kommet fokus på “convenience” produkter, der igen spiller på fleksibilitets-parameteret. Dette kan læses i en rapport fra Deloitte. 

Mange af de virksomheder, der især har lidt under corona, har været restauratører, og de har derfor været nødt til at være opfindsomme for at holde hovedet oven vande. Dette har inkluderet idégenering på produktfronten. Gastro by Bøgh, der er et dansk cateringfirma, og som er drevet af den tidligere michelinkok Jens-Emil Bøgh, har på baggrund af de convenience trends, man har set i markedet, bibeholdt en portionsanrettet frokostordning. Dette er ikke blot er corona-venligt men tilføjer også en flexibilitet til produktet, og frokosten kan nu gemmes og transporteres. 

Dette kan være fordelagtigt for nogle virksomheder, hvor buffet er mere oplagt for andre, hvorfor Bøgh har udarbejdet en guide til valg af frokostordning. Dette produkttiltag er et godt eksempel på, hvordan covid-19 har været med til at ændre virksomheders produkter, og at man med fordel skal implementere ændringerne på langt sigt. En tankegang flere kan og bør tage til sig.

Efteruddannelse og webinarer

I en verden der bliver mere og mere konkurrencepræget, er en virksomheds største force sine medarbejdere og deres kompetencer. Det er vigtigt for virksomheden at holde sine medarbejdere opdateret på markedet, på organisationen, på ledelselsens tiltag og på visionen. 

For at en medarbejder besidder denne alsidighed er det virksomhedens ansvar at sikre sig, at medarbejderne har kompetencerne til dette. Det vil sige via efteruddannelse og ved interne seminarer. Hvad covid-19 har lært os, er også at man ikke behøver at bruge mange ressourcer på efteruddannelse, da man via digitalisering kan skabe en bedre og mere bæredygtig uddannelse af sine medarbejdere, som kan genbruges. Det vil sige, at man som virksomhed både kan lave webinarer, hvor der ikke er grænser for hvor mange der kan deltage og pre-recorded video. På den måde er det ressourcemæssigt fordelagtigt at inkorporere “sammen hver for sig”-mentaliteten, når det kommer til efteruddannelse af sine medarbejdere.

Markedsføringsplanen skal opdateres oftere

Om man er en lille, mellem eller stor virksomhed, så er omverdenes omskiftelighed aktuel for alle. Mentaliteten om en holistisk arbejdsgang, hvor man tilpasser, retter og opfinder henadvejen var under opsejling inden covid-19, men der skal nu virkelig vind i sejlene for at kunne følge med i forbrugernes adfærd og andre forskellige markedspåvirkninger - internationale såvel som nationale. Derfor er det vigtigt, at virksomheder ikke blot laver en femårig markedsføringsplan, og kører efter denne. Den skal opdateres og reguleres mindst én gang om året

Det er vigtigt, at man har en finger på pulsen i forhold til de trends, der rører sig, så man kan få dem inkluderet i sit produkt eller i sin service. Det kan også være trends, der skal inkluderes i virksomhedens identitet. Eksempelvis kigger flere virksomheder nu ind i, hvordan de kan skabe et mindre klimaaftryk i sin produktion, da klimabevidsthed ikke længere blot er en “trend” men end paritet. Det er derfor utrolig vigtigt, at ens markedsføring konstant forholder sig til samundets “hot topics”, og dette er kun muligt, hvis man allokerer tid til at opdatere sin markedsføringsplan.

 



Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD