Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business



Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.

Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.

Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.

Peter underviser til dagligt på professionsbachelor i e-handel. 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?

Tuesday den 12 May 2020 kl. 11:20

I en tid hvor forbrugerne i høj grad benytter Internettet til alle indkøb, er der gode muligheder for at booste dit salg gennem social selling (salg gennem sociale medier). 

 
Du har sikkert allerede en eller flere profiler på sociale medier. Det kan f.eks. være Facebook og Instagram. 
 
Nu er det tiden til at bruge de sociale medier som salgskanal. 
 
Der kan være mange årsager til at udnytte Social Selling. Du kan f.eks. være en mindre butik, der udelukkende har fysisk butik, men gerne vil have en bid af online salget, uden at etablere en webshop. Det kan også være at du allerede har en webshop, men ønsker at booste dit salg. 
 
I begge tilfælde kan Social Selling skabe god succes for din forretning. 
 
Hvad er Social Selling?
 
Principperne i Social Selling er meget simple. Butikken skal udnytte de mange kunder/følgere som allerede kender butikken, til at skabe et salg, direkte på de sociale medier.
 
Det betyder, at kunden meget enkelt skal kunne købe produkter fra den sociale platform, f.eks. fra Instagram eller Facebook. 
 
Nøgleordene er tillid og troværdighed til dig og din butik. 
 
Stor opmærksomhed på Social Selling
 
Derudover er der en stor opmærksomhed på Social Selling fra forbrugernes side. I takt med  ønsket om mere personaliserede indkøbsoplevelser og endnu mere convenience, er Social Selling i kraftig vækst som salgskanal. Forbrugerne synes nemlig det er attraktivt når der lander et godt tilbud fra en kendt butik på deres facebook eller Instagram – og hvis betalingen er nem og leveringen formentlig er gratis, ja så kvittere forbrugeren med et køb. 

Indhold på Sociale Medier
 
For at lykkedes med Social Selling skal butikkens indlæg på de sociale medier skifte karakter og i endnu højere grad opfordre til direkte køb. 
 
Er du f.eks. en butik med tilhørende webshop, så vil det være meget oplagt at lave indlæg med produktpræsentation og tydelig prismærkning, samt link der går direkte til produktsiden på din webshop. Dit indlæg skal i meget høj grad henvende sig til dine følgere. F.eks. ”Kære kunder- nu får i et godt tilbud fra min butik”. 
 
Hvis du ikke har en webshop og dermed muligheden for at oprette et direkte link, vil der stadigvæk være gode muligheder for online salg direkte på det sociale medie. 
 
Er du f.eks. en mindre specialbutik kan du udvælget ét produkt som kunne fange forbrugerens opmærksomhed og lede til et online salg. 
F.eks.  ”Bestil grønsagskassen- sendt direkte til din hoveddør. Skriv i beskedfeltet hvis du ønske at gøre brug af tilbuddet og støtte min butik.” 
 
Eksemplet viser at Social Selling kan være meget simpelt og det blot gælder om at udvælge de rigtige produkter og ikke være bange for at prøve sig frem. 
 
Flere butikker anvender allerede Social Selling
 
Ser man bredt ud over detailmarkedet er der allerede mange butikker der er i fuld gang med Social Selling, netop for at udnytte forbrugernes tillid og dermed sikre sig et online salg. 
 
Butikkerne er meget kreative i kampen om kundernes opmærksomhed og dermed kampen om overlevelse – og Social Selling er attraktivt uanset om man er en stor eller lille butik. 
 
Derfor, held og lykke med kreativiteten på Social Selling og dermed muligheden for at sikre dig en bid af online salget!
 


Del dette indlæg:



Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD