Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.
Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.
Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.
Peter underviser til dagligt på professionsbachelor i e-handel.
Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?
Wednesday den 2 May 2018 kl. 08:56Vi bliver hver dag mødt med mange digitale fagudtryk, såsom SEO, Usability, konverteringer osv. Alle sammen fagudtryk, der relaterer sig til den digitale verden.
Spørgsmålet er, om den fysiske butik overhovedet skal fokusere på de digitale fagudtryk, der ligger langt fra butikkens normale fagtermer?
Det korte svar er ja!
Hvis vi tager udgangspunkt i forbrugernes adfærd, er det efterhånden meget tydeligt, at digitaliseringen fylder mere og mere. Særligt i forhold til detailhandlen, hvor digitaliseringen er blevet en naturlig del af købsadfærden.
Flere undersøgelser viser, at en stadig større dele af forbrugerne søger på Internettet, inden de besøger en fysisk butik. Prøv at tænk på din egen adfærd sidst du skulle købe et par nye løbesko eller en blækpatron til din printer- søgte du på Internettet først?
Det er vigtigt at de fysiske butikker er opmærksomme på denne adfærd og det er her SEO kommer ind i billedet. SEO er netop et af de digitale fagudtryk, der giver rigtig god mening for den fysiske butik.
SEO står for Search Engine Optimization og frit oversat betyder det søgemaskineoptimering. Formålet med SEO er, at butikken er synlig når forbrugeren foretager en søgning, f.eks. på Google.
Der kan være mange årsager til at forbrugerne foretager en søgning på Internettet forud et køb i den fysiske butik. Det kan f.eks. være på jagt efter gode tilbud, en bestemt butiks åbningstider og beliggenhed eller en generel informationssøgning på bestemte produkter.
Det er klart at forbrugernes online adfærd afhænger af, i hvor høj grad der er tale om dagligvarer eller udvalgsvarer. Ved dagligvarer er søgningen primært på gode tilbud, hvorimod der ofte søges efter relevante butikker og produktinformationer, når der er tale om udvalgsvarer.
Butikken kan anvende forskellige former for digital synlighed og dermed arbejde aktivt med søgemaskineoptimering. Det kan være at butikken har sin egen hjemmeside, med et detaljeret produktkatalog eller blot en Google Company page med synlige åbningstider og beliggenhed. Derudover kan der være eksponeringer på diverse blogs og/eller synlighed gennem tillids programmer, såsom Trustpilot.
Formålet med SEO er, at butikkens optimerer sin eksponering ved en søgning og dermed præsenteres som en relevant indkøbsmulighed.
En god øvelse er at ”lege kunde”. Prøv f.eks. at lave en Google søgning på din egen butik eller produkter du sælger og se hvad der dukker op!
Det kan faktisk være ret interessant og måske trænger din butik også til at arbejde med SEO?
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter