Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business



Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.

Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.

Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.

Peter underviser til dagligt på professionsbachelor i e-handel. 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Big data – Hvad kan detailhandlen bruge det til?

Thursday den 16 March 2017 kl. 10:30

Big data er det nye sort- i hvert fald hvis man følger udviklingen inden for detailhandlen. Men er dansk detailhandel klar til den teknologiske udvikling og har vi overhovedet kompetencerne til at udnytte det store potentiale, der ligger i Big data?

Big data udgøres af alt den data som du og jeg efterlader, når vi f.eks. handler i en butik, er aktive på de sociale medier eller blot bevæger os rundt på Internettet. Big data giver en unik viden om den enkelte kundes adfærd. Big data nævnes ofte som fundamentet i en succesfuld Omnichannel strategi, hvor resultatet er en sammenhængende og meningsfyldt købsoplevelse, uafhængig af salgskanal.

På nuværende tidspunkt er det hovedsageligt de store kapitalkæder og onlinebutikkerne, der forsøger at lægge arm med Big Data. Resultaterne er forskellige.

De fleste butikker ender med at gennemføre en Cross Channel strategi, der udgøres af et samspil og ikke en integration, mellem de forskellige salgskanaler. F.eks. at kunden kan bestille sine varer online med afhentning i en fysisk butik - eller omvendt.

Onlinebutikkerne er derimod super skarpe til at udnytte den store mængde data, som kunden efterlader på Internettet og på baggrund af dette, tilrettelægger en optimal købsoplevelse når der handles på nettet.

Jeg tænker at Big data kan/bør anvendes til meget mere.

Hvis vi ser på den daglige butiksdrift, så er det muligt at indsamle en masse viden om forbrugernes adfærd, f.eks. på baggrund af GPS signaler eller censorer fordelt i butikken. Derudover kan butikken supplere med individuelle informationer indsamlet gennem butikkens kundeklub og aktiviteter på de sociale medier. En viden der kan optimere butiksdriften og sikre en god indkøbsoplevelse.

Jeg er klar over, at der allerede findes enkelte butikker, der forsøger at igangsætte aktiviteter, som beskrevet ovenfor- men hvorfor er der ikke flere butikker, der udnytter denne mulighed?

Jeg tror at problemet er, at vi snakker om Omnichannel og Big data for at være på forkant med detailhandlens udvikling- mens der i den virkelige detailverden, til stadighed arbejdes med begreber som Space management og Eksponeringsformer. Dette er naturligvis helt ok, da det udgør grundelementerne i detailhandlen - men vi har langt flere muligheder, hvis vi udnytter teknologien.

Jeg tænker derfor, at der er et ”kompetencegab” i forhold til implementeringen og udnyttelsen af teknologier og brugen af Big data i den daglige butiksdrift.

En opgave, der både skal løses af teknologileverandørerne, der skal sikre brugervenlige teknologier, der kan Customize big data - men også uddannelsesinstitutionerne, der i højere grad skal kompetenceudvikle detailhandlens medarbejdere og ledere, til at kunne analysere og igangsætte initiativer, på baggrund af den indsamlede data.

Lad os komme ind i kampen- måske vi er nået til det punkt, hvor den fysiske butik skal lære lidt af onlinebutikkerne?

> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
 



Del dette indlæg:



Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD