Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Læs flere indlæg fra denne bloggerNordisk brev til Vestager: Bedre forbrugersikkerhed i EU
Tirsdag den 4 februar 2020 kl. 08:02De nordiske handelsorganisationer har i et brev til Margrethe Vestager gjort det klart, at det skævvrider konkurrencen og skader forbrugersikkerheden, at handelsplatforme som Wish, Ali Express, Amazon m.fl. ikke står mere til ansvar for de varer, der sælges på deres markedspladser og online platforme.
Danskerne er vilde med billige skumdyr, legetøjsfigurer og mobilopladere fra asiatiske netbutikker. Tallene taler deres eget tydelige sprog. Hver dag lander der i gennemsnit 38.000 pakker alene fra Kina.
For at dokumentere problemet med momsunddragelse, manglende overholdelse af EU's regler om produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse købte Dansk Erhverv i efteråret 2019, 30 produkter fra asiatiske sælgere på handelsplatformene Wish og Ali Express. Forinden var forventningen, at der formentlig ville være en del af pakkerne, der ikke levede op til reglerne – og denne forventning blev i den grad bekræftet.
I 28 ud af 30 tilfælde var pakkernes værdi fejlangivet og i de otte tilfælde, hvor pakkernes reelle værdi var over 80 kr., blev der snydt med værdiangivelsen, så der ikke blev betalt moms til den danske stat. Det testede legetøj levede heller ikke op til reglerne for produktsikkerhed. Ligesom aftalen ikke opfyldte kravene til forbrugerbeskyttelse.
Samlet viste undersøgelsen:
Det skævvrider konkurrencen og skader forbrugersikkerheden, når der på onlineplatforme kan sælges varer fra 3. lande, der ikke lever op til EU's regler for produktsikkerhed og uden at der betales moms af varens værdi. Danske virksomheder – uanset størrelse og uanset om de er online eller offline– skal betale moms og de skal tage ansvar for forbrugersikkerheden. Det bør platformene også gøre, da de reelt har den samme funktion.
Dansk Erhverv har sammen med sine nordiske søsterorganisationer sendt et brev til Margrethe Vestager for at appellere til, at eksisterende regler håndhæves overfor onlineplatformene – og at man i yderste konsekvens strammer e-handelsdirektivet, hvis onlineplatformene ikke kan stilles til ansvar på anden vis. E-handelsdirektivet skal revideres i løbet af 2020, og det er afgørende, at platformene kommer til at tage et større ansvar.
Staten mister indtægter, danske virksomheder udkonkurreres og forbrugerne udsættes for produkter der ikke lever op til forbrugersikkerheden.
Det kan vi simpelthen ikke leve med.
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Nye krav belaster kundeservice hos butikker
Nye tal: Flere ser bort fra udenlandske giganter på nettet
Overskuddet vender tilbage i Bahne trods coronakrise og nedlukninger
Så meget omsætning beholder varehuskæde under nedlukning
Coop tager hul på 2021 med en milliardhandel
Seneste blogindlæg
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår