Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Læs flere indlæg fra denne bloggerFremtidens detailhandel er omnichannel
Onsdag den 19 november 2014 kl. 13:07Der tales meget om, at fremtidens detailhandel kun vil bestå af e-handel uden personlig kontakt mellem butik og kunde. Tendenserne peger dog ikke entydigt på, at dette er fremtiden.
I skrivende stund er jeg i Bruxelles på vej til e-handelskonference. Mange har de senere år haft travlt med at erklære, at sidste salgsdato nærmer sig for de fysiske butikker, og at fremtiden ligger på nettet. Det gælder også nogle beslutningstagere i både EU og Danmark. Men fremtiden ser heldigvis mere nuanceret ud.
Dansk Erhverv har undersøgt forbrugernes præferencer, når de handler på nettet og i fysiske butikker. Undersøgelsen viser, at forbrugerne lægger vægt på forskellige ting, og at de to købsplatforme derfor ikke nødvendigvis er i konkurrence med hinanden.
Ved køb i fysiske butikker svarer to ud af tre svarpersoner, at de tillægger det stor betydning, at de kan se og prøve varen, at de kan få varen med hjem med det samme. Ligeledes vægtes det højt at personalet er serviceminded.
De vigtigste forhold ved køb på nettet er, at prisen er god sammenlignet med andre steder, at der er en god beskrivelse af varen, samt at varen generelt set er billig. Over halvdelen af svarpersonerne opfatter disse forhold som havende stor betydning. Det har også stor betydning for mange, at man kan shoppe når man vil, at vareudvalget er stort, at man kan komme i kontakt med netbutikken og få svar på spørgsmål.
Fremfor at platformene konkurrerer mod hinanden, skal detailhandlen integrere de forskellige købskanaler i et omnichannel set-up, så virksomheden kan være klar til at imødekomme de behov, forbrugerne har i de forskellige købssituationer. Det er den udvikling, der er i gang lige nu.
Omnichannel omfatter salg af varer gennem flere kanaler og samtidig en fuld integration mellem online salg og den fysiske butik. Kunden vil i et omnichannel set-up kunne møde den samme virksomhed på forskellige købsplatforme, som dermed lever op til de varierende behov, som forbrugeren måtte have. Fremtiden er ikke et enten-eller men et både og.
Læs flere blogindlæg her.
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende