Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Læs flere indlæg fra denne bloggerFalske likes og falske følgere er vildledning
Torsdag den 1 november 2018 kl. 09:23Bloggere og influenter har fået stor indflydelse de senere år. Det har fået flere virksomheder til at kontakte de mest populære bloggere for at bede dem anmelde deres produkter eller ydelser. Folk tror nemlig mere på det, når en blogger, de har tillid til, vurderer et produkt eller en ydelse som godt, end når en reklame gør det. Og det er jo ikke så mærkeligt.
Forbrugerombudsmanden har lavet retningslinjer om at bloggere skal huske at skrive, når der er tale om reklame så læserne ved det. Så langt så godt.
Nu er det kommet frem, at det også forekommer i Danmark at influenter kan købe sig til likes og følgere. Falske profiler – i nogle tilfælde robotter – giver falske likes og får det til at se ud som om bloggerne er langt mere populære end de i virkeligheden er. Det betyder også, at de køber sig til falsk troværdighed i forhold til de produkter og ydelser de reklamerer for.
Det er vildledning. De bloggere, som gennem hårdt arbejde har opbygget høj troværdighed og mange følgere får udvandet deres forretning og troværdighed af fuskere, der har købt sig til tusindvis af følgere fra falske profiler.
Problemstillingen minder om falske brugeranmeldelser, som jeg og Dansk Erhverv sammen med Forbrugerrådet var med til at få Forbrugerombudsmanden til at lave en retningslinje om. Brugeranmeldelser har også fået stor betydning for forbrugernes valg, men er de baseret på falske anmeldelser bliver forbrugerne snyd og ordentlige virksomheder risikerer at blive valgt fra på et forkert grundlag.
Dansk Erhverv mener, der er brugt for en langt større fokus på at sætte ind overfor disse typer snyd, som digitaliseringen gør mulig. Der er regler mod vildledning, og de skal håndhæves. Men det skal også gøres klart, at det er ulovligt at sælge falske likes og profiler. Derfor vil vi rejse sagen overfor Forbrugerombudsmanden og også bede om hendes vurdering af, om det er lovligt at sælge falske likes og profiler
>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende