Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.
Læs flere indlæg fra denne bloggerDen nye postaftale skaber bedre konkurrencevilkår for dansk detailhandel
Mandag den 11 november 2019 kl. 09:52Dansk detailhandel har længe været udsat for unfair konkurrence fra særligt asiatiske e-handelsvirksomheder, der har kunne sende varer til Danmark med meget store rabatter, men det vil den ny postaftale ændre på.
Dansk detailhandel er presset og der er ofte langt mellem de gode nyheder. Men den nye postaftale, der blev indgået i september, er en længe tiltrængt af slagsen.
De nye postaftale vil over en årrække løse et stort problem med, at særligt asiatiske e-handelsvirksomheder i dag kan sende varer til danske kunder til en fragtpris, der er betydeligt lavere end de indenlandske fragtpriser, som danske virksomheder skal betale. Det skyldes, at den nuværende postaftale forpligter Postnord til at give rabat til tidligere u-lande, herunder Kina.
Der er tale om et anseeligt problem for både danske e-handelsvirksomheder og Postnord. I 2019 forventer PostNord at omdele 14 mio. pakker alene fra Kina svarende til flere end 38.000 om dagen året rundt, hvilket ifølge Postnords eget udsagn hvert år koster dem et ”væsentligt millionbeløb”.
Den nye postaftale er et eksempel på, at de nordiske lande har en afgørende gennemslagskraft i det internationale forhandlingsspil. Det har nemlig gjort en forskel, at de nordiske lande har lagt et fælles pres og aftalen er derfor god for både de danske og nordiske e-handelsvirksomheder og for Postnord.
Postnord kan hæve priserne fra 2020
Allerede fra juli næste år kan Postnord begynde at hæve priserne for forsendelser fra bl.a. Kina, så det økonomiske tab ved at distribuere pakker i Danmark bliver mindre. På sigt forventer Postnord at kunne dække sine omkostninger, der de sidste år er steget i takt med den tiltagende danske efterspørgsel efter billige kinesiske varer. I aftalen er der indført et princip om, at landene selv kan fastsætte priserne og kræve op til 70 pct. af de indenlandske portosatser fra f.eks. de kinesiske firmaer.
Rabatterne fjernes desværre ikke med det samme. For at undgå voldsomme hop i priserne er der aftalt en overgangsordning, hvor priserne stiger gradvist indtil 2025. I 2030 hæves loftet til 80 pct. af den indenlandske portopris og dermed forventes den urimelige konkurrencefordel stort set at forsvinde.
Risiko for at afskaffelsen af momsbagatelgrænsen forsinkes
Virksomheder fra 3. lande uden for EU har en uforståelig konkurrencefordel i og med de helt lovligt kan sælge til danske forbrugere uden moms. Forsendelser fra tredjelande er nemlig fritaget for moms, hvis værdien af pakken angives som værende under 80 kroner. Op mod 90 pct. af alle forsendelser fra Kina viste sig at have en angivet værdi under 80 kr., da Toldstyrelsen i 2018 gennemførte 4 kontrolaktioner.
Danske virksomheder skal betale moms fra første krone, så det er positivt, at EU-landene er blevet enige om at afskaffe momsbagatelgrænsen senest 1. januar 2021. I Dansk Erhverv har vi presset på for at det kan ske tidligere, som i Sverige, hvor man siden marts 2018 har opkrævet moms på alle internationale forsendelser. Nu ser det desværre ud til, at IT-problemerne i Skat betyder, at Danmark ikke bliver klar til at fjerne momsbagatelgrænsen til tiden. Det er uholdbart. Derfor opfordrer vi til, at man indfører den svenske model i Danmark.
Dansk Erhverv har arbejde massivt med disse indsatsområder i flere år og det er glædeligt, at den nye internationale postaftale vil sikre mere fair konkurrence for danske e-handelsvirksomheder, men der er brug for at få gjort op med momsfriheden for internationale netbutikker.
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende