Dennis Clausager, detailfolk.dk
Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk og driver også fem tøjbutikker på Midt- og Sydsjælland. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kæde- og markedschef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.
Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.
R.I.P. citybutikker i Kalundborg
Monday den 23 November 2015 kl. 09:22Citybutikkerne har siden storcentrenes indtog i Danmark i 70’erne haft det svært, og den stigende e-handel og nye købemønstre blandt forbrugerne har ikke gjort det lettere at drive butik i de danske bymidter.
Især ét punkt har delt vandene blandt citybutikkerne siden konkurrencen fra centrene opstod; spørgsmålet om åbningstider! Fra dag 1 har storcentrene presset åbne- og lukketider til lovgivningens yderste grænser, og citybutikkerne har samtidig ikke fulgt med, men er tværtimod ganske langsomt gået den modsatte vej. Det er ikke unormalt, at butikkerne lukker klokken 17.00 eller 17.30 i hverdagene og holder åbent om lørdagen fra beskedne 10.00 til 13.00. Dermed har butikkerne indirekte medvirket til at sende flere kunder til centrene, hvor man er sikker på lange åbningstider, blandt alle butikkerne.
Naturligvis kan mange butikker af ressourcemæssige årsager ikke holde åbent til klokken 20.00 alle ugens dage, men at begrænse åbningstiderne er en forkert udvikling.
Nu tager udviklingen om åbningstider tilsyneladende en ny drejning, i hvert fald i Kalundborg. Her har en række butikker nu valgt, at de vil holde lukket om mandagen. En beslutning, som den lokale formand for
handelsstandsforeningen Henrik Petersson advarer imod. Jeg kan ikke være mere enig.
Kunderne kan naturligvis ikke huske, hvilke butikker der nu har åbent, og hvilke der ikke har, og når der opstår usikkerhed, så vælger kunderne naturligvis det sikre: At handle der, hvor man er sikker på at butikkerne holder åbent.
Så med denne egoistiske beslutning risikerer de få butiksejere at medvirke til, at øvrige butikker får det endnu sværere.
Det eneste, der kan medvirke til, at kunderne kan fastholdes til at handle lokalt, er, at ALLE butikker står sammen om aktiviteter, markedsføring - og frem for alt åbningstider, som matcher den lokale kundes behov.
Så hvis der ikke er mange kunder i butikken om mandagen, hvorfor så ikke bruge tiden på, sammen med øvrige kollegabutikker, at forsøge at planlægge nye aktiviteter, markedsdage, eller andet der kan skabe mere liv og trafik i bymidten? Også fortsat holde åbent, som kunderne naturligvis forventer det.
Hvis ikke man udvikler sin forretning og sit eksistensgrundlag, så afvikler man. Så enkelt er det for alle, der driver virksomhed!
Så kære butiksejere; hvis ikke I vil støtte fællesskabet og kundegrundlaget, men hellere vil dreje nøglen om startende med mandage, hvorfor så ikke bare dreje nøglen helt om?
R.I.P. citybutikker i Kalundborg
>> LÆS OGSÅ: Hvis bare alle danske butikker gjorde som Anna Jensen i Odder
>> LÆS OGSÅ: City-butikkerne tager livet af sig selv
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter