Mig og min butik
Nyttig viden om spam
(C) Sidens indhold er leveret af FDIH og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til sidenFDIH
FDIH arrangerer inspirerende seminarer og konferencer, samt tilbyder en bred vifte af services, helpdesks og rabataftaler - alt sammen med fokus på at optimere din webshop.
Besøg FDIH her.
Relaterede artikler
Hvornår er din mail eller nyhedsbrev spam, og hvad skal du holde dig fra, hvis du vil undgå at spamme dine kunder og få bøder? FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) hjælper dig gennem paragrafferne.
- Hvad er spam?
Spam er, når du som erhvervsvirksomhed sender en elektronisk henvendelse til en person, der ikke har bedt om det.
- Hvornår er din mail eller dit nyhedsbrev spam?
Det er spam, når en virksomhed sender uopfordrede elektroniske henvendelser, der har til formål at sælge varer og tjenesteydelser eller skabe opmærksomhed om virksomheden og dens produkter/tjenester.
- Er det også spam, når du sender til andre virksomheder?
I Danmark er det spam, hvis en virksomhed sender til e-mailadresser og mobilnumre samt profiler på sociale medier – også når der er tale om andre virksomheder og myndigheder.
- Hvornår er det reklame?
Gå ud fra, at alle henvendelser fra din virksomhed til forbrugere og virksomheder er reklame for jeres produkter eller virksomheden, hvis der IKKE er indhentet samtykke.
- Hvornår skal din virksomhed have samtykke?
Din virksomhed skal have et forudgående, udtrykkeligt og klart samtykke for at kunne sende elektronisk reklame til privatpersoner. Ellers er det spam!
- Er det spam, hvis din virksomhed bruger e-mailadresser fra andre?
FDIH anbefaler kraftigt, at du selv samler dine e-mailadresser og mobilnumre ind og får det samtykke, du har behov for.
FDIHs fulde spam-guide giver dig desuden svar på:
- Hvordan indhenter jeg samtykke?
- Skal jeg købe mailadresser af andre?
- Er der undtagelser til reglerne for spam?
- Hvor stor er bøden for spam?
FDIHs praktiske vink: Hvad gør jeg, når jeg:
- får et visitkort?
- vil sende julekort?
- vil sende reklame for tilsvarende produkter?
TJEKLISTE – Hvad skal jeg huske?
Denne guide erstatter ikke Forbrugerombudsmandens vejledning, men er tænkt som en praktisk guide til, hvornår man efter FDIHs opfattelse må sende reklame til andres e-mail og mobilnummer samt profiler på sociale medier.
Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter