Vildt år bød på en konkurs - men også rekordstor omsætning
Trods store udfordringer kan dansk modekæde nu præsentere sin bedste omsætning nogensinde.
Nemt har det ikke været været for modekæden Zizzi, som i løbet af 2021 har været udsat for en konkurs på det svenske marked og midlertidige tvangslukninger af butikkerne på grund af pandemien.
Alligevel står selskabet Zizzi ApS med en omsætning på 730,9 millioner kroner i det netop offentliggjorte årsregnskab. Så højt har niveauet aldrig været før.
Samtidig bliver et stort underskud afløst af et plus på 46,8 millioner kroner.
- Resultatet er primært drevet af vækst på online-kanaler, selvom detailbutikkerne leverede et bemærkelsesværdig comeback efter at have fået lov til at åbne af lokale myndigheder i det sene forår, skriver ledelsen i årsrapporten.
Den adm. direktør - Kuno Kildetoft Mehlsen - understreger, at den strategiske kurs, som blev lagt for en håndfuld år siden, nu for alvor begynder at slå igennem.
- Det er væsentligt at fremhæve, at der ikke blot er tale om en succesfuld turn-around, men om en gennemgribende transformation af virksomheden med udgangspunkt i øget digitalisering og ønsket om at skabe en vinderposition i markedet, siger direktøren i en pressemeddelelse.
- I dag står vi strategisk stærkere end nogensinde før med en moderne omnichannel-platform og næsten 70 procent i online-andel. Det giver os rigtig gode forudsætninger for at skabe profitabel vækst på tværs af de europæiske markeder, siger Kuno Kildetoft Mehlsen.
Konkurs i Sverige
En af konsekvenserne af coronakrisen var en konkurs på det svenske marked, som gjorde, at alle Zizzi-butikkerne måtte lukke ned i løbet af sommeren.
Ifølge Ehandel.se havde Zizzi 12 butikker i Sverige.
- Det forgangne år har selvfølgelig været udfordrende driftsmæssigt på grund af Covid-19 og det tab af omsætning, som de mange restriktioner har medført. Af den grund har vi valgt at lukke vores butikker og starte forfra på nye og mere konkurrencevenlige vilkår, sagde Kuno Kildetoft Mehlsen dengang til Branchebladet Tøj.
Allerede få måneder efter konkursen var modekæden tilbage, og i skrivende stund er antallet af butikker nået op på fem, fremgår det af virksomhedens hjemmeside.
Ambitiøse målsætninger
Siden 2000 har Zizzi været en del af Ball Group, men koncernen har nu valgt at skifte navn til Zizzi.
- Vores ambition om at vinde det europæiske marked betyder, at vi nu giver fuld commitment til vores plus-size forretning og dermed også endegyldigt lægger Ball Group-navnet i graven. Virksomheden vil fremover hedde Zizzi og dermed være fuldt ud være på linje med vores brand og det, som forbrugerne kender os for, siger Kuno Kildetoft Mehlsen.
Målet frem mod 2025 viser, at både omsætning og indtjening som minimum skal fordobles, og samspillet mellem butikkerne og de digitale kanaler forbliver en væsentlig del af virksomhedens strategi.
- Vi tror fuldt ud på, at vi på denne måde vil vokse mellem 20 og 25 procent årligt, og at vi derfor vil fordoble virksomheden i løbet af de kommende år, lyder det afslutningsvis fra Kuno Kildetoft Mehlsen.
Zizzi ApS (tidligere Ball Group)
Omsætning
2021: 730,923
2020: 657,952
2019: 711,452
Driftsresultat
2021: 67,335
2020: (23,592)
2019: 28,626
Årets resultat
2021: 46,795
2020: (29,542)
2019: 21,987
Kilde: Ball Group ApS Annual report 2021
LÆS OGSÅ: Modekæde mister mere end halvdelen af overskuddet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter