Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Vildt år bød på en konkurs - men også rekordstor omsætning

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 9 March 2022 kl. 10:41 af: Kristian Holgersen

Trods store udfordringer kan dansk modekæde nu præsentere sin bedste omsætning nogensinde.

Nemt har det ikke været været for modekæden Zizzi, som i løbet af 2021 har været udsat for en konkurs på det svenske marked og midlertidige tvangslukninger af  butikkerne på grund af pandemien.

Alligevel står selskabet Zizzi ApS med en omsætning på 730,9 millioner kroner i det netop offentliggjorte årsregnskab. Så højt har niveauet aldrig været før.

Samtidig bliver et stort underskud afløst af et plus på 46,8 millioner kroner.

- Resultatet er primært drevet af vækst på online-kanaler, selvom detailbutikkerne leverede et bemærkelsesværdig comeback efter at have fået lov til at åbne af lokale myndigheder i det sene forår, skriver ledelsen i årsrapporten.

Den adm. direktør - Kuno Kildetoft Mehlsen - understreger, at den strategiske kurs, som blev lagt for en håndfuld år siden, nu for alvor begynder at slå igennem.

- Det er væsentligt at fremhæve, at der ikke blot er tale om en succesfuld turn-around, men om en gennemgribende transformation af virksomheden med udgangspunkt i øget digitalisering og ønsket om at skabe en vinderposition i markedet, siger direktøren i en pressemeddelelse.

- I dag står vi strategisk stærkere end nogensinde før med en moderne omnichannel-platform og næsten 70 procent i online-andel. Det giver os rigtig gode forudsætninger for at skabe profitabel vækst på tværs af de europæiske markeder, siger Kuno Kildetoft Mehlsen.

Konkurs i Sverige

En af konsekvenserne af coronakrisen var en konkurs på det svenske marked, som gjorde, at alle Zizzi-butikkerne måtte lukke ned i løbet af sommeren.

Ifølge Ehandel.se havde Zizzi 12 butikker i Sverige.

- Det forgangne år har selvfølgelig været udfordrende driftsmæssigt på grund af Covid-19 og det tab af omsætning, som de mange restriktioner har medført. Af den grund har vi valgt at lukke vores butikker og starte forfra på nye og mere konkurrencevenlige vilkår, sagde Kuno Kildetoft Mehlsen dengang til Branchebladet Tøj.

Allerede få måneder efter konkursen var modekæden tilbage, og i skrivende stund er antallet af butikker nået op på fem, fremgår det af virksomhedens hjemmeside.

Ambitiøse målsætninger

Siden 2000 har Zizzi været en del af Ball Group, men koncernen har nu valgt at skifte navn til Zizzi.

- Vores ambition om at vinde det europæiske marked betyder, at vi nu giver fuld commitment til vores plus-size forretning og dermed også endegyldigt lægger Ball Group-navnet i graven. Virksomheden vil fremover hedde Zizzi og dermed være fuldt ud være på linje med vores brand og det, som forbrugerne kender os for, siger Kuno Kildetoft Mehlsen.

Målet frem mod 2025 viser, at både omsætning og indtjening som minimum skal fordobles, og samspillet mellem butikkerne og de digitale kanaler forbliver en væsentlig del af virksomhedens strategi.

- Vi tror fuldt ud på, at vi på denne måde vil vokse mellem 20 og 25 procent årligt, og at vi derfor vil fordoble virksomheden i løbet af de kommende år, lyder det afslutningsvis fra Kuno Kildetoft Mehlsen.


Zizzi ApS (tidligere Ball Group)

Omsætning
2021: 730,923
2020: 657,952
2019: 711,452

Driftsresultat
2021: 67,335
2020: (23,592)
2019: 28,626

Årets resultat
2021: 46,795
2020: (29,542)
2019: 21,987

Kilde: Ball Group ApS Annual report 2021


LÆS OGSÅ: Modekæde mister mere end halvdelen af overskuddet

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD