Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Vi tør ikke give kritik på arbejdspladsen i krisetider

Foto: morguefile.com



Thursday den 24 January 2013 kl. 06:00 af: Simone Hansen

Frygt for at miste jobbet afholder danske ansatte fra at komme med kritik over jobbet, viser ny undersøgelse.

Det bliver sværere og sværere for ansatte at åbne munden og kritisere arbejdsforhold over for lederen, i takt med krisetider og angst for at miste jobbet. 

Det viser en ny undersøgelse lavet af FTF. En undersøgelse blandt organisationens 4000 medlemmer viser, at antallet af privat ansatte, der inddrager lederen er faldet fra 72 procent i 2011 til 63 procent i 2012. 

Vil ikke miste jobbet

Lidt over 40 procent svarer, at det er frygten for at miste jobbet, det gør, at de ikke inddrager chefen, skriver FTF.dk

- Det er stærkt bekymrende, at frygten for at ytre sig på arbejdet er vokset. I en tid med jobtab bliver folk bange – ikke bare for at få et dårligt ry på arbejdspladsen, men for at blive fyret, siger FTF-formand Bente Sorgenfrey til epn.dk

Hos Organisationen Lederne opfordrer man de ansatte til at give kritikken, selv om det kan være svært. 

- Det er rigtig ærgerligt, fordi kritik giver lederen mulighed for at forklare sin beslutning ordentligt. Det er usundt at have medarbejdere, som går rundt og er indebrændte. Frygt bør ikke afholde nogen fra at komme ud med sin kritik, siger ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra Lederne til epn.dk

Sådan kritiserer du bedst

Lederne har nemlig brug for kritik, så de kan skabe forandringer, lyder det fra forsker i offentlig ledelse er Annemette Digmann, men ansatte bør gennemtænke, hvordan de leverer kritikken

- Som medarbejder kan man bruge lederens rolle konstruktivt. Hvis man vil have, at lederen hører efter, skal man undgå at komme med en dom og i stedet formulere sin kritik som et spørgsmål. Der er forskel på at sige ’jeg synes, du er ved at køre denne her afdeling i sænk’, og så til at sige ’det du sagde på mødet, gjorde mig bekymret for vores økonomi. Kan du forklare mig det igen?’, siger hun til FTF.dk

LÆS OGSÅ: Flere ansatte diskrimineres i krisetider



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD