Velkørende modekoncern vil lukke op mod hver femte butik
Om Ball Group
- Har 110 Zizzi-butikker i flere lande, hvor der er fokus på kollektioner til kvinder fra størrelse 42. Tøjet er også at finde hos eksterne forhandlere.
- I 2019 skiftede Ball Group ejer. Kapitalfonden Axcel solgte modekoncernen til den tyske kapitalfond Findos.
- I 2016 frasolgte Ball Group alle sine brands på nær Zizzi. Det skete efter en svær periode, hvor bundlinjen var helt nede i minus 41 millioner kroner.
Omsætning
2019: 711.452 mio. kr
2018: 590.712 .
2017: 484.430
2016: 398.181
2015: 576.667
Resultat
2019: 21.987 mio. kr.
2018: 23.764
2017: (2.972)
2016: 10.955
2015: (41.353)
EBITDA
2019: 48.726 mio. kr.
2018: 51.477
2017: 15.806
2016: 7.375
2015: (13.380)
Kilde: Ball Group ApS, Annual report 2019
Coronakrisen får modekoncern til at accelerere på nettet - og det betyder færre butikker. Hver tiende lejemål er allerede opsagt.
Modekoncernen Ball Group vil lukke en betydelig del af sine 110 Zizzi-butikker, der sælger tøj til kvinder fra størrelse 42. Det skriver Børsen.
Allerede i foråret opsagde Ball Group en tiendedel af butikkerne, og inden årsskiftet kan der meget vel være tale om en femtedel, lyder meldingen fra den adm. direktør. Han satser i stedet på nettet.
- Coronakrisen får os til at accelerere online, siger Kuno Kildetoft til Børsen.
- Vi har haft succes de senere år, fordi vi har turdet tage beslutninger om at lukke fysiske butikker, og jeg er helt overbevist om, at salget vil fortsætte med at stige online – enten i vores egen e-commerce eller via onlineforretninger eller platforme som Zalando, Boozt, Amazon og Otto. Vi har ingen faste planer om, at vi skal have 46 eller 36 eller 26 fysiske butikker. Vi skal være der, hvor kunderne er, siger han.
Solide nøgletal
Beslutningen om at lukke butikker og i stedet skrue op for satsningen på nettet er ikke blevet taget i slipstrømmen på en krise. Tværtimod.
I årsrapporten for 2019, som netop er offentliggjort, kan Ball Group præsentere en række solide nøgletal. Toplinjen går fra 590 millioner kroner til 711 millioner, mens bundlinjen nogenlunde holder niveau.
- 2019 var endnu et succesfuldt år for Ball Group, slår ledelsen fast i årsrapporten.
- Gennem en periode på fire år er Ball Group gået fra at være rodfæstet som en traditionel engros- og franchisevirksomheden til at være et selskab med egne butikker, e-handel og engroshandel, skriver ledelsen.
- Virksomheden står med en stærk driftsmodel til fremtiden.
Inden coronakrisen regnede Ball Group med at styrke toplinjen. Men nu er de positive forventninger skudt til hjørne. Ledelsen kan endnu ikke gennemskue krisens fulde konsekvenser.
LÆS OGSÅ: Modekoncern: Vi lukker disse 17 butikker
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter