Varehuskæde fornyer strategien: - En gamechanger
De store varehuse skal nu suppleres af mindre butikker med mere central beliggenhed inde i byerne, lyder det fra kædens direktør.
Svenske Biltema sætter en ny kurs for satsningen på det danske marked, skriver Børsen.
I skrivende stund består Biltemas danske forretning af 16 store varehuse, men fremover vil kæden også åbne butikker i mindre format med central beliggenhed i de større byer.
En tættere indretning skal sikre, at sortimentet beholder sin størrelse.
- Jeg har internt kaldt det en gamechanger, for det tror jeg faktisk, det kan blive, siger den adm. direktør i Biltema Danamrk, Jacob Borring Møller, til Børsen.
- Vi kommer pludselig til et punkt, hvor vi bliver mere væsentlige, og det skaber flere muligheder. Det hjælper os ikke kun til at blive mere kendte, men vil også øge vores omsætning, siger han.
En del af større ekspansionsplan
Biltema har et erklæret mål om at nå 25 varehuse på dansk grund inden udgangen af 2025. Flere af dem skal ligge i Odense, Aarhus og København.
- Vi har hele tiden haft ambitionen om også at være til stede i de tre største danske byer og også løbende kigget efter mulige lokationer, siger Jacob Borring Møller i en pressemeddelelse.
- De har vist sig svære at finde, fordi vores ekspansionsstrategi har lagt op til varehuse på 7000 m2 - og et ledigt grundareal på 20.000 m2. Den strategi ændrer vi nu i de store byer. Vi vil i stedet til at kigge efter grunde med eller uden eksisterende ejendomme som kan købes, med plads til mindre varehuse på mellem 2000 og 3000 m2, så vi sikrer, at vi også får etableret os i de tætbebyggede byområder, siger han.
I hele Norden har Biltema mere end 150 varehuse.
BILTEMA DANMARK A/S
Nettoomsætning
2021: 773.430
2020: 825.509
2019: 657.143
Resultat af primær drift
2021: 40.610
2020: 43.253
2019: 33.072
Årets resultat
2021: 31.164
2020: 33.461
2019: 25.338
Uddrag fra den seneste årsrapport
Selskabet er som mange andre virksomheder blevet ramt af Covid-19 pandemien. I regnskabsårets første 2 måneder var varehusene lukkede grundet restriktioner, hvilket medførte en markant tilbagegang af omsætningen i perioden.
De indførte kompensationspakker til dækning af løn og faste omkostning har delvist dækket det tab nedlukning og sygefravær forvoldte.
Kilde: Biltema Danmark A/S, Årsrapport 1. januar - 31. december 2021
LÆS OGSÅ: Varehuschef om genåbning: - I søndags virkede det utænkeligt
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter