Så mange forbrugere vil bruge penge til Black Friday
Afstemning
Mange forbrugere holder lige nu igen med pengene for at være klar til Black Friday, viser undersøgelse.
Hvis du er arbejdssky og har job i en butik, som gør klar til at markere Black Friday, så er der dårligt nyt fra Foreningen for Dansk Internethandel og Dansk Erhverv.
De har nemlig begge fremlagt resultaterne af undersøgelser, som ser nærmere på forbrugernes forventninger til den store udsalgsdag, der rammer detailhandlen fredag i denne uge.
Ifølge FDIH er der lagt i ovnen til rødglødende servere. I deres undersøgelse svarer 95 procent af forbrugerne, at de kender til Black Friday. Sidste år var det kun 60 procent.
Samtidig har 31 procent planer om at bruge penge på dagen, mens en ud af fire valgt at udskyde et køb med udsigt til at spare penge.
- Vi ser en tendens til, at forbrugerne lige holder fingrene lidt fra købsknappen inden Black Friday, og når udsalgsdagen så rammer, så går de virkelig til den, siger administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund, på foreningens hjemmeside.
Dansk Erhverv: Julehandlen kickstarter
Efter Dansk Erhverv har sænket sit termometer ned i forbrugerdybet for at lodde stemningen, er organisationen kommet frem til lidt andre tal - men historien er den samme. 9 ud af 10 kender til Black Friday og næsten hver femte dansker er klar til at handle på dagen.
Tilbudsjagten er særlig populær hos de unge og bliver i stor stil brugt til at finde julegaver. 71 procent. af de adspurgte, der planlægger at shoppe på Black Friday, vil købe gaver til at lægge under træet. I 2016 var tallet 52 procent.
- Mange forbrugere tager forskud på julegaveindkøbene i forbindelse med Black Friday, siger politisk konsulent hos Dansk Erhverv, Tine Marie Andersen, i en pressemeddelelse.
- Det betyder, at man som butik kan overveje at tilrettelægge sin tilbud efter det, f.eks. ved at tilbyde forlænget returret. Dermed behøver det ikke alene være prisen, der er afgørende for, hvor forbrugeren vælger at handle, fortsætter hun.
Risikabelt ikke at være med
Indtil videre kunne det se ud til, at Black Friday er kommet for at blive. Derfor kan det have uheldige konsekvenser, hvis netbutikkerne ignorerer dagen og ikke benytter lejligheden til at skrue ned for priserne.
- Det er en svær balance, for uanset om man bryder sig om dagen eller ej, så forventer kunderne, at de kan gøre et kup. Hvis butikken ikke er med på udsalgsbølgen, kan man risikere, at kunderne finder en anden butik, der kører med tilbud, siger Niels Ralund.
Sidste år brugte danskerne 2 mia. kroner på Black Friday, ifølge tal fra dankort-udbyderen Nets.
LÆS OGSÅ: Black Friday: Tre detailkæder får et rap over fingrene
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter