Black Friday: Tre detailkæder får et rap over fingrene
Forbrugerombudsmanden retter nu kritik af tre danske kæder, der ikke overholdte prisreglerne ved sidste års Black Friday.
Shop-amok-dagen Black Friday bugner med gode tilbud for at lokke kunderne til butikkerne og lægge penge i kasseapparaterne. Men et godt tilbud, skal også være et godt tilbud i lovens forstand. Og det får nu Forbrugerombudsmanden til at indskærpe reglerne for prismarkedsføring, samtidig med at der gives en påtale til tre kæder.
Vildledende grundlag
Tre kæder tilbød rabatter på 20 til 50 % på udvalgte varer i anledning af Black Friday i 2016, men de oplyste besparelser var, ifølge Forbrugerombudsmanden, baseret på et vildledende grundlag.
Jysk tilbød en hovedpude til 600,- kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1.199,- kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600,- kroner i størstedelen af tiden op til Black Friday.
Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1.000,- kroner, hvilket skulle svare til en rabat på 50 procent i forhold til normalprisen på 2.000,- kroner. Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1.500,- kroner. To dage før Black Friday blev dynen sat op til 2.000,- kroner.
Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1079,- kroner for en bestemt udhusdør. Men få dage inden havde døren kun kostet 899,- kroner, og den havde desuden været til salg for 749,- kroner få uger før Black Friday.
Hos Skousen reklamerede man med et tilbud på 20 procents rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra 5 dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage.
I alle fire tilfælde har butikkerne dermed overtrådt reglerne for prismarkedsføring.
Reel pris over lang periode
Den 3. juli i år, blev regler og retningslinjer for prismarkedsføring revideret, og baggrund af en række lignende sager om kortvarige kampagnetilbud, som Black Friday, har reglerne på området både fået en ny ordlyd og mere fremtrædende placering. Formålet har været at gøre det tydeligere for butikkerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud.
- Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om. Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday besparelsen vildledende, udtaler Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en kommentar, og fortsætter:
- Jeg har modtaget en del klager over vildledende prismarkedsføring på Black Friday sidste år og over andre kortvarige kampagner. For at imødegå sådanne sager er reglerne nu præciseret i de nye retningslinjer. Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig - og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt. Jeg håber derfor, at det nu er tydeligere for forretningerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud.
LÆS FORBRUGEROMBUDSMANDENS RETNINGSLINJER HER>>
Black Friday finder i år sted den 24. november og forventes igen at sætte ny omsætningsrekord.
LÆS OGSÅ: Seneste træk i Black Friday-kapløbet: Gratis busser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter