Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Topchefen bag kæmpe omstilling stopper hos McDonald’s i Danmark

Foto: McDonalds



Torsdag den 19 september 2019 kl. 10:24 af: Kritian Holgersen - 0

Næsten hele burgerkæden er blevet moderniseret under topchefen, som nu skal gentage succesen i Sverige. En afløser står klar.

Efter fem år i spidsen for McDonald’s i Danmark siger Joachim Knudsen nu farvel og tak for denne gang.

Han vender i stedet blikket mod den anden side af Øresund, hvor en stilling som administrerende direktør for McDonald’s Sverige venter. Det skriver den store franchisekæde i en pressemeddelelse.

- Joachim Knudsen har år efter år leveret fremragende resultater i Danmark. Han har formået at gennemføre en kæmpe omstilling af restauranterne, og han har i hele processen haft franchisetagernes fulde tillid, siger Andrew Miller. Han er administrerende direktør for Guy Hands, der ejer rettighederne til McDonald’s i Norden.

- Det er oplagt for os at bede Joachim om at bruge sine erfaringer og evner i Sverige, der efter en positiv turnaround med den tidligere administrerende direktør Thomas Kelly i spidsen, står overfor samme omstilling med ombygning af alle restauranter og fokus på fortsat vækst, siger han.

Store ændringer i Danmark

Under Joachim Knudsen har McDonald’s foretaget investeringer på knap 400 millioner kroner i en gennemgribende ombygning af næsten alle kædens restauranter.

De har været lukket ned og er genåbnet med spritnyt interiør, digitale bestillingsskærme og helt nye køkkener.

Ifølge McDonald’s har kunderne taget godt imod forandringerne, og i 2018 kunne burgerkæden præsentere et solidt årsregnskab, hvor omsætningen går 6,8 procent frem til 414 millioner kroner.

- Vi har et virkeligt godt samarbejde med vores franchisetagere, og med den dynamik, det giver, tager vi i disse år syvmileskridt - blandt andet er planen at åbne 20 nye restauranter de kommende fire år, sagde Joachim Knudsen i en kommentar til årsregnskabet.

McDonald’s har lige nu 88 restauranter, som dagligt bliver besøgt af 200.000 danskere.

Nye udfordringer

En afløser for Joachim Knudsen står allerede klar i kulissen. Han hedder Mads Friis og har siden 2014 været kommerciel direktør i virksomheden.

Der har han blandt andet arbejdet på at modernisere menukortet, sikre burgerkædens relevans på tværs af aldersgrupper og præferencer og løfte danskernes tillid til brandet.

- Mads Friis har en stor del af æren for, at McDonald’s i Danmark i disse år slår rekorder på stribe, siger Andrew Miller. Han fortsætter:

- Det er lykkedes ham at sikre McDonald’s relevant for de nye generationer gennem intelligent og vedkommende, digital marketing. Samtidig har han løftet kvalitetsopfattelsen af McDonald’s - og faktisk udbygget positionen - på trods af, at der er åbnet mange små kvalitetsburgerbarer i København.

LÆS OGSÅ: Forberedelser til “historisk høj vækst” trækker burgerkæde ned



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD