Topchefen bag kæmpe omstilling stopper hos McDonald’s i Danmark
Næsten hele burgerkæden er blevet moderniseret under topchefen, som nu skal gentage succesen i Sverige. En afløser står klar.
Efter fem år i spidsen for McDonald’s i Danmark siger Joachim Knudsen nu farvel og tak for denne gang.
Han vender i stedet blikket mod den anden side af Øresund, hvor en stilling som administrerende direktør for McDonald’s Sverige venter. Det skriver den store franchisekæde i en pressemeddelelse.
- Joachim Knudsen har år efter år leveret fremragende resultater i Danmark. Han har formået at gennemføre en kæmpe omstilling af restauranterne, og han har i hele processen haft franchisetagernes fulde tillid, siger Andrew Miller. Han er administrerende direktør for Guy Hands, der ejer rettighederne til McDonald’s i Norden.
- Det er oplagt for os at bede Joachim om at bruge sine erfaringer og evner i Sverige, der efter en positiv turnaround med den tidligere administrerende direktør Thomas Kelly i spidsen, står overfor samme omstilling med ombygning af alle restauranter og fokus på fortsat vækst, siger han.
Store ændringer i Danmark
Under Joachim Knudsen har McDonald’s foretaget investeringer på knap 400 millioner kroner i en gennemgribende ombygning af næsten alle kædens restauranter.
De har været lukket ned og er genåbnet med spritnyt interiør, digitale bestillingsskærme og helt nye køkkener.
Ifølge McDonald’s har kunderne taget godt imod forandringerne, og i 2018 kunne burgerkæden præsentere et solidt årsregnskab, hvor omsætningen går 6,8 procent frem til 414 millioner kroner.
- Vi har et virkeligt godt samarbejde med vores franchisetagere, og med den dynamik, det giver, tager vi i disse år syvmileskridt - blandt andet er planen at åbne 20 nye restauranter de kommende fire år, sagde Joachim Knudsen i en kommentar til årsregnskabet.
McDonald’s har lige nu 88 restauranter, som dagligt bliver besøgt af 200.000 danskere.
Nye udfordringer
En afløser for Joachim Knudsen står allerede klar i kulissen. Han hedder Mads Friis og har siden 2014 været kommerciel direktør i virksomheden.
Der har han blandt andet arbejdet på at modernisere menukortet, sikre burgerkædens relevans på tværs af aldersgrupper og præferencer og løfte danskernes tillid til brandet.
- Mads Friis har en stor del af æren for, at McDonald’s i Danmark i disse år slår rekorder på stribe, siger Andrew Miller. Han fortsætter:
- Det er lykkedes ham at sikre McDonald’s relevant for de nye generationer gennem intelligent og vedkommende, digital marketing. Samtidig har han løftet kvalitetsopfattelsen af McDonald’s - og faktisk udbygget positionen - på trods af, at der er åbnet mange små kvalitetsburgerbarer i København.
LÆS OGSÅ: Forberedelser til “historisk høj vækst” trækker burgerkæde ned
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter