Topchef: Dårlig sommer rammer Flügger
Malerkoncernen har solgt mindre end normalt på det skandinaviske marked. Alligevel bliver bundlinjen styrket i kvartalsregnskabet.
Hos Flügger har den skandinaviske del af forretningen ikke fået den bedste start på det nye regnskabsår 2017/18.
I Danmark er salget gået tilbage med fire procent, mens faldet i Norge og Sverige er på henholdsvis to og ni procent. Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab, som dækker maj, juni og juli.
Samlet set rammer nettoomsætningen 539 mio. kroner, hvilket er en smule lavere end samme periode sidste år, hvor der blev solgt maling og tilbehør for 557 mio. kroner.
- Den regnfulde og solfattige sommer i Skandinavien har påvirket vores salg negativt, specielt indenfor udendørsmaling og træbeskyttelse, hvor vi har set et betydeligt lavere salg end tidligere år. Dette forstærkes yderligere af et fald i salget til segment 2, salg af ikke-Flügger brandede produkter til byggemarkeder, siger Jimmi Mortensen, CEO i Flügger A/S, på selskabets hjemmeside.
Dog trækker de resterende markeder op. Her er der primært tale om Polen og Kina, hvor Flügger har øget salget med sammenlagt 14 procent.
Styrker bundlinjen
Trods det svigtende salg i Skandinavien, så har Flügger formået at styrke resultatet af første kvartal. Efter skat lyder overskuddet på 63 mio. kroner - en stigning på 8 procent i forhold til sidste år.
Flügger fastholder da også forventningerne til hele regnskabsåret, som lyder på en nettoomsætning på niveau med 2016/17 - altså 1,849 mia. kroner.
- Vi følger planen, og fortsætter de tiltag, vi igangsatte tidligere på året – heriblandt konsolidering af vores eget butiksnet samt interne effektiviseringstiltag, der skal være med til at styrke vores forretning yderligere. Desuden sætter vi nu stærkt ind på at strømline vores sortiment for at reducere kompleksiteten og skabe synergi på tværs af markeder, siger Jimmi Mortensen.
LÆS OGSÅ: Årsregnskab: Flügger vil ændre butiksnettet pga hård konkurrence
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter