Malerkæde sælger mindre i Danmark
Det kniber med at øge salget af maling i hele Skandinavien, men alligevel formår malerkæden Flügger at hive et solidt overskud hjem.
Trods et svigtende salg i Danmark og resten af Skandinavien, kan malerkæden Flügger glæde sig over sorte tal på bundlinjen. Det viser opgørelsen over første halvdel af regnskabsåret 2016/17, som netop er offentliggjort.
Salget af maling på det danske marked endte på 389 mio. kroner i regnskabsårets to første kvartaler, og det er et fald på 2 pct. i forhold til samme periode sidste år. I Sverige er udviklingen stagneret, mens nettoomsætningen i Norge viser et lille fald.
Alligevel formår Flügger at hive et årsresultatet hjem på 92 mio. kroner før skat. Sidste år var tallet 84 mio. kroner. Det skyldes blandt andet fremgang på markederne i Polen og Kina, hvor omsætningen viste en stigende tendens.
Samlet set oplevede koncernen en lille fremgang i omsætningen, så den nu er på 1044 mio. kroner
En periode med udfordringer
Regnskabet kommer efter en svær periode, hvor Flügger har døjet med en mislykket implementering af et nyt it-system i december 2014, som endte med at trække regnskabet ned gennem en længere periode.
- Flügger har haft store udfordringer de sidste par år, og vi har fortsat en større opgave foran os, før vi er på ret køl igen. Vi har siden efteråret igangsat en række strategiske tiltag, der er afgørende for, at vi får styrket vores EBIT-margin på længere sigt, siger CEO og koncernchef i Flügger, Jimmi Mortensen, i en kommentar til regnskabet.
- Vi rationaliserer vores sortiment, og fortsætter med at udvikle og opgradere udvalgte produktgrupper, så de er tilpasset de ændrede markedskrav. Desuden konsoliderer vi vores butiksnet, så vi både sikrer, at vi har de rette placeringer, men også får udnyttet vores butikker bedst muligt, siger Jimmi Mortensen.
Han har siden 1. august siddet på posten som CEO i Flügger.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter