Test: Sådan oplever kunderne webshop-favoritter
Er brugeroplevelsen lige så positiv som den generelle holdning til favorit-netbutikkerne? Nej, konkluderer en undersøgelse af de nominerede til prisen som Brugernes Favorit til årets E-handelspris.
Cykelpartner.dk kunne ved uddelingen af årets e-handelspriser lade sig hylde som 'Brugernes Favorit' foran Coop og Bonaparte.dk.
LÆS OGSÅ: Se alle e-handelsvinderne 2015
Hvor de andre e-handelspriser uddeles af en særlig jury, er det, som navnet hentyder til, brugerne, der suverænt bestemmer, hvem der vinder titlen som årets favorit.
Men stemmer kundernes holdning til netbutikkerne nu også overens med deres adfærd på nominerede sites? Det satte firmaet Usertribe sig for at finde ud af, og konklusionen herfra var klar: Nej, holdning og adfærd stemmer ikke nødvendigvis overens.
Adfærd ville give en anden vinder
Med udganspunkt i ni forskellige kunders adfærd på de tre nominerede sites ser Usertribes vinderfelt helt anderledes ud end det, der blev kåret til E-handelsprisen. Baseret på brugernes adfærd ville Bonaparte.dk nemlig vinde foran Coop og Cykelpartner på en tredjeplads.
Kundernes møde med sidstnævnte er ifølge Usertribes undersøgelse rodet og uoverskueligt. Et par hurtige råd fra Usertribe er at forsøge at gøre det mere overskueligt ved eksempelvis kun at have en menu på forsiden, ligesom tilbudsmenuerne med fordel kunne slås sammen.
For Coop.dk lyder dommen, at brugerne er i tvivl om, hvad konceptet er. De forstår ikke, om alle Coops kæder hører med. Derfor lyder et af rådene, at det bør fremgå mere tydeligt, ligesom det burde være muligt at filtrere i forhold til butikskæde.
Ikke optimale kundeoplevelser
Hos Bonaparte.dk havde en kunde svært ved at finde tøj i den rigtige størrelse, ligesom flere havde svært ved at finde frem til leveringspriserne. Derfor lyder rådene til Bonaparte.dk på at gøre filtreringsmulighederne bredere, ligesom vigtige oplysninger bør fremhæves.
Sammenfattende for de tre netbutikker konkluderer Usertribe på baggrund af sine undersøgelse, at kundernes oplevelser ikke var optimale.
- Det var ikke en kundeoplevelse i særklasse, kunderne mødte på de tre nomineret i kategorien 'Brugernes favorit'. Men det var heller ikke den værste oplevelse, de havde, lyder konklusionen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter