Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Test: Sådan oplever kunderne webshop-favoritter

Foto: detailfolk.dk



Monday den 1 June 2015 kl. 16:11 af: Freja Thorbech

Er brugeroplevelsen lige så positiv som den generelle holdning til favorit-netbutikkerne? Nej, konkluderer en undersøgelse af de nominerede til prisen som Brugernes Favorit til årets E-handelspris.

Cykelpartner.dk kunne ved uddelingen af årets e-handelspriser lade sig hylde som 'Brugernes Favorit' foran Coop og Bonaparte.dk.

LÆS OGSÅ: Se alle e-handelsvinderne 2015

Hvor de andre e-handelspriser uddeles af en særlig jury, er det, som navnet hentyder til, brugerne, der suverænt bestemmer, hvem der vinder titlen som årets favorit.

Men stemmer kundernes holdning til netbutikkerne nu også overens med deres adfærd på nominerede sites? Det satte firmaet Usertribe sig for at finde ud af, og konklusionen herfra var klar: Nej, holdning og adfærd stemmer ikke nødvendigvis overens. 

Adfærd ville give en anden vinder

Med udganspunkt i ni forskellige kunders adfærd på de tre nominerede sites ser Usertribes vinderfelt helt anderledes ud end det, der blev kåret til E-handelsprisen. Baseret på brugernes adfærd ville Bonaparte.dk nemlig vinde foran Coop og Cykelpartner på en tredjeplads.

Kundernes møde med sidstnævnte er ifølge Usertribes undersøgelse rodet og uoverskueligt. Et par hurtige råd fra Usertribe er at forsøge at gøre det mere overskueligt ved eksempelvis kun at have en menu på forsiden, ligesom tilbudsmenuerne med fordel kunne slås sammen.

For Coop.dk lyder dommen, at brugerne er i tvivl om, hvad konceptet er. De forstår ikke, om alle Coops kæder hører med. Derfor lyder et af rådene, at det bør fremgå mere tydeligt, ligesom det burde være muligt at filtrere i forhold til butikskæde.

Ikke optimale kundeoplevelser

Hos Bonaparte.dk havde en kunde svært ved at finde tøj i den rigtige størrelse, ligesom flere havde svært ved at finde frem til leveringspriserne. Derfor lyder rådene til Bonaparte.dk på at gøre filtreringsmulighederne bredere, ligesom vigtige oplysninger bør fremhæves.

Sammenfattende for de tre netbutikker konkluderer Usertribe på baggrund af sine undersøgelse, at kundernes oplevelser ikke var optimale.

- Det var ikke en kundeoplevelse i særklasse, kunderne mødte på de tre nomineret i kategorien 'Brugernes favorit'. Men det var heller ikke den værste oplevelse, de havde, lyder konklusionen.

LÆS OGSÅ: Derfor skaber E-handelsprisen værdi



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD