Tegn på nedkøling af den rødglødende vækst i nethandlen
Den eksplosive vækst i nethandlen begynder at tabe fart, viser nye tal. Forbrugerne finder igen vej til de fysiske butikker.
Forbrugerne trækker tempoet ud af den vilde vækst i nethandlen, som har stået på siden starten af pandemien. Det viser tal fra amerikanske Salesforce.
På de nordiske markeder steg den samlede omsætning på nettet med otte procent fra april til juni sammenlignet med den tilsvarende periode i 2020. Niveauet er væsentligt lavere end i de foregående fire kvartaler, hvor væksten lå på minimum 40 procent.
- Den relativt beskedne vækst i onlinesalget i andet kvartal, viser de første tegn på, at e-handelsboomet er begyndt at stabilisere sig, og at kunderne er vendt tilbage til butikkerne, siger Jacques Soelberg, landechef for Salesforce Danmark.
Alligevel skal man nok ikke glæde sig alt for meget i den fysiske detailhandel.
- Men samtidig bekræfter stigningen også, at de ændrede forbrugervaner, der blev dannet under pandemien, er kommet for at blive på et nyt og højere niveau. Dette understreger det fortsatte behov for, at alle i detailhandlen bør fokusere på at skabe gode og personlige shoppingoplevelser i et samspil mellem det fysiske og digitale, siger Jacques Soelberg.
Salesforce er en amerikansk softwarevirksomhed. Siden 2013 har de udgivet et Shopping-indeks, som tallene for nethandlen stammer fra.
LÆS OGSÅ: Kendt aktør åbner netbutik: Vil skabe den bedste platform for dagligvarer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Gode råd: Sådan kan netbutikker gøre livet sværere for hackere
Kendt aktør åbner netbutik: Vil skabe den bedste platform for dagligvarer
Lukker smuthul for populære netbutikker fra udlandet
Forbrugere om nethandel: En fordel trumfer pris og stort udvalg
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter