Sygemelding hos chefen får flere på arbejde
Færre melder sig syge, hvis sygemeldingen skal ske direkte til chefen, viser en ny undersøgelse.
At sygemelde sig direkte til chefen vil muligvis fremprovokere en vis frygt hos nogle.
Men fraværsdagene bliver færre, hvis virksomheder og det offentlige vælger den løsning frem for sygemeldinger på mail eller telefonsvarer. Det skriver Politiken.
Baggrunden er en undersøgelse blandt 2000 private virksomheder, som Danmarks Statistik har lavet for blandt andet Copenhagen Business School.
Ifølge Niels Westergård-Nielsen, der er professor på netop CBS, viser tallene fra den endnu ikke offentliggjorte rapport, at der er en direkte sammenhæng mellem, hvordan sygdom bliver indberettet på arbejdspladsen og sygefraværets størrelse.
- Der er et mindre sygefravær der, hvor man melder sig syg til nærmeste chef. Man er tvunget til opmærksomhed, og ledelsen tager sig af situationen, siger Niels Westergård-Nielsen.
Sygefravær koster kassen
Han understreger, at sygefravær har en stor betydning for virksomheders og regioners driftsøkonomi.
2008-tal fra Beskæftigelsesministeriet anslår, at 150.000 danskere melder sig syge hver dag. Det koster samfundet 37 milliarder kroner på årsbasis. Dertil kan man lægge udgifter i sundhedssektoren og værdien af det arbejde, som ikke laves, fordi medarbejderen er syg.
En rundspørge blandt landets fem regioner viser, at Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland alle bruger en sygefraværspolitik, hvor de i alt 68.000 medarbejdere bliver kontaktet på første sygedag.
I Region Nordjylland har man gjort sygefravær til et indsatsområde, fortæller Inge Bolet, der er sundhedsfaglig arbejdsmiljøkonsulent i hr-afdelingen.
Sygefraværspolitikken er udarbejdet i et samarbejde mellem ledere og medarbejdere i regionen, og selv om resultaterne af sommerens nye projekt endnu ikke kan måles i sygefraværsdage, synes lederne i regionen, at det er et godt værktøj til at opdage mistrivsel.
- Mange medarbejdere siger, at det er rigtig godt, at de får nogle faste regler for, hvem vi kontakter. Så behøver de ikke at være bange for, at der ikke bliver taget hånd om de kolleger, som måske har brug for hjælp eller ekstra opmærksomhed, siger Inge Bolet til Politiken.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter