SuperBest skifter navn og lancerer nyt koncept
Lanceringen af en ny strategi betyder et farvel til SuperBest, samt en topchef. Dagrofa lægger to kæder sammen under et helt nyt navn og koncept.
Kampen om dagligvarekunderne tager nu en helt ny drejning. Giganten Dagrofa har nu lanceret en helt ny strategi med hovedfokus på at skabe, hvad selskabet kalder, "en vindende fødevareforretning i detail".
Det skal blandt andet ske med færre kæder og et skærpet fokus på stærke fødevarekoncepter. Derfor lægges kæderne SuperBest og EUROSPAR sammen i en helt ny landsdækkende fødevaremarked, MENY, som åbner i løbet af 1. halvår næste år. Det oplyser Dagrofa i en pressemeddelelse. MENY eksisterer allerede i dag på det norske marked, hvor Dagrofas nye storaktionær siden 2013, Norgesgruppen, har en række erfaringer de kan drage nytte af.
Midtermarkedet har det svært
Ambitionen for Dagrofa er intet mindre end, at skabe et helt nyt fødevaremarked, og skal ses i lyset af, at midtermarkedet har haft det svært på dagligvaremarkedet de seneste år.
- I Dagrofa har vi ligget tæt på midten med vores kæder. Det tager vi konsekvensen af og satser på tre tydelige positioner med et klokkeklart fokus. Vi introducerer et nyt moderne fødevaremarked i samarbejde med købmændene. Vi fortsætter vores investering i discount, hvor der nu også gøres plads til storformat-butikker. Og vi fastholder og styrker vores ’lokale helte’ – de lokale købmænd, som er stærkt forankrede i nærmiljøet, udtaler koncernchef i Dagrofa Per Thau.
Og dermed mener Dagrofa, at midtermarkedet som vi kender det i dag, ikke længere er rentabelt.
- Vi ser, at grænsen mellem mindre supermarkeder og discount forsvinder. Hvis ikke butikker har en stærk forankring i lokalområdet eller er unikke på anden vis, så står de i dag over for et valg: Enten udvikler de sig til moderne fødevarebutikker eller til discountbutikker. I dagens marked findes der ikke en konkurrencedygtig position i midten, siger Per Thau.
Den helt nye MENY-kæde etableres i samarbejde med de selvstændige købmænd, der i dag ejer en del af SuperBest- og EUROSPAR-butikkerne rundt om i landet. MENY kommer ifølge Dagrofas ambition til at tilbyde en inspirerende indkøbs- og madoplevelse, hvor kunderne bliver mødt af et stort sortiment, friske ferskvarer og personlig service fra engagerede, dygtige fagfolk.
Nye tider for Kiwi konceptet
Alle ændringerne i Dagrofas kædekoncepter betyder også, at discountkæden KIWI bliver suppleret med storformat-butikker. Det sker, når KIWI efter planen rykker ind på langt mere plads i nye storbutikker. Fra 2016 planægger Dagrofa desuden at åbne KIWI-kæden op for købmænd, der ønsker at konvertere deres butik til discount.
- Det vil ikke være alle butikker i SuperBest og EUROSPAR, der skal med ind i den nye MENY-kæde. De butikker, der er stærkt forankrede i deres lokalområde og vil drive en købmandsbutik på egne premisser, kan blive i SPAR, mens de butikker, der ligger i områder, hvor prisen er afgørende, kan blive til en KIWI-butik siger koncernchef Per Thau og uddyber:
- Vi har analyseret alle butikkerne og har en plan for, hvor vi ser dem. Men det er i sidste ende et valg, som de selvstændige købmænd selv skal træffe,” siger Per Thau.
Farvel til topchef
Ændringerne i kædestrukturen betyder samtidig et farvel til Michael Østergaard, der forlader sin stilling som direktør i Købmandshuset per 1. januar 2015 til fordel for egne udfordringer.
EUROSPAR og SuperBest bliver fra årsskiftet samlet i et nyt Købmandshus, som både vil omfatte MENY, SPAR, Min Købmand og Letkøb. Den nye direktør for alle kæderne i Købmandshuset bliver Jørgen Nielsen, som i dag er kædedirektør i SuperBest.
- Jeg glæder mig meget til denne udfordring og ser et stort potentiale i såvel SPAR, Min Købmand, Letkøb og MENY. Ikke mindst med MENY skaber vi fornyelse og innovation – noget detailområdet virkelig trænger til. Vores omdrejningspunkt er en dyb kærlighed til mad og det faktum, at måltidet skal samle familien – ikke kun i weekenden, men hver eneste dag. MENY får landets bedste og største fødevaresortiment suppleret af personlig betjening fra dygtige fagfolk. Med MENY hæver vi barren for, hvad et fødevaremarked kan og skal tilbyde kunderne, siger Jørgen Nielsen.
Også i Dagrofas grossist og grønlandske forretningsområder sker der organisationsændringer. Et, ifølge Dagrofa, længe planlagt direktørskifte sker også i SuperGros, hvor Carsten Christiansen fratræder som administrerende direktør den 1. oktober, og Lars Arnløv Jørgensen overtager posten. Carsten Christiansen fortsætter med ansvaret for Grønland.
Dagrofa koncernen omsætter for godt 19 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte i Danmark og Grønland. Koncernen har tre forretningsområder; detail, grossist og foodservice. På detail er der tre profilhuse SuperBest, KIWI og KøbmandsHuset, der har kæderne EUROSPAR, SPAR, Min Købmand og Letkøb og dertil kommer Pisiffik på Grønland. SuperGros udgør grossist mens Foodservice Danmark udgør foodservice delen.
LÆS OGSÅ: Dagrofa i gigantunderskud
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter