Succesrig 50-års jubilar i fortsat god form
Fakta
Fætter BR drives af Top Toy. Top Toy har i dag:
- En omsætning på omkring 4,1 milliarder kroner
- Omkring 250 Fætter BR butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Færøerne og Tyskland
- Omkring 50 Toys”R”Us butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island
- Norstar, der er den ledende legetøjsdistributør i Norden
- Over 3.000 fuldtidsbeskæftigede på verdensplan og flere planlagte ansættelser i år
Kilde: www.top-toy.com
På 50 år er Fætter BR gået fra at være en god idé til at blive en Europas største legekæder. Læs succeshistorien her.
En lille velkendt garder med høj hat runder et skarpt hjørne.
Fætter BR kan den 28. august fejre sit 50 års jubilæum.
Historien om BR tager sin begyndelse i 1962, da den 20-årige Henrik Gjørup kommer hjem fra USA med kufferten fuld af ideer og inspiration. Han ville starte en butikskæde med hverdagsartikler, der kunne ligge i alle de storcentre, der på et tidspunkt måtte komme i Danmark. Han fik familien med på ideen, og da man allerede solgte lidt legetøj fra forældrenes kiosk i Roskilde, var det ikke svært at vælge, hvad der skulle sælges. Legetøj.
Med faderen Børge Rasmussens initialer på facaden slog den anden butik dørene op i Slagelse i 1963, og historien om en familiekæde, der med stor succes har solgt legetøj til tre generationer af børn, tog sin begyndelse.
En familiekæde i ordets egentlige forstand
De danske børnefamilier tog konceptet til sig, og der kom hurtigt flere butikker til.
- Da jeg kom til, var der 34 butikker og det er ikke lykkedes mig at holde antallet nede siden, siger salgsdirektør i Danmark Brian Dannahe i en udtalelse.
I dag har kæden omkring 250 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Færøerne og Tyskland.
Det er tredje generation af Gjørup familien, Peter og Lars, der i dag driver kæden. Og familiebåndet har været en central del af kædens succes og er også en af kædens officielle værdier i dag, da man også er meget bevidst om, at det er familier uden for virksomheden, der udgør kernekunderne.
- Der er en tæt dialog og et tæt samarbejde mellem familiemedlemmer, og alle de ting, vi beslutter, bliver vi enige om. Vi har kontinuerligt investeret majoriteten af vores profit i virksomheden, siger tidligere adm. direktør og nuværende bestyrelsesformand Bjarne Gjørup.
Børnene er en vigtig del af fremtiden
Og den lille velkendte garder vil fortsætte med at sætte sine aftryk i børn bevidsthed - også i fremtiden.
- Når vi begynder rejsen ind i det næste årti, skal vi huske på, at lige meget hvor meget vi vokser, må vi aldrig glemme det store billede, og dem vi er her for at tjene. Børnene er af stor vigtighed for os, og vil vil altid stræbe efter at få dem til at smile med alt, hvad vi gør, siger den ene adm. direktør Lars Gjørup.
Han bliver suppleret af kædens anden adm. direktør Peter Gjørup.
- Når vi er en legetøjsforretning, er børnene vores fremtid. Vi skal sørge for at følge med dem og den verden, de vokser op i, siger han.
Peter Gjørup understreger samtidig, at man i takt med den ændrede forbrugeradfærd vil satse på eksempelvis nye online projekter. Han fremhæver kædens nye børnetablet, som kommer i løbet af året, som et eksempel på, hvordan man samtidig vil forsøger at følge med børnenes ændrede legemønstre.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter