Succes på Sjælland får Coop til at rulle koncept ud i jyske butikker
Nemmere adgang til butikkerne
Råhandel er en online platform, der skal gøre det nemmere at for små madiværksættere at få deres varer ud til forbrugerne.
Det siger stifter og leder af Råhandek, Solveig Felbo.
- Fødevaresystemet gør det svært for dem at få varerne ind på hylderne i blandt andet detailbutikkerne, siger hun.
- Vi har et fantastisk samarbejde med Coop, som har valgt at satse stort på os og de små producenter. Det betyder reelt set, at vi får bygget bro mellem de modige iværksættere og alle de forbrugere, der gerne vil støtte dem, siger hun.
Coop vil fordoble salget af varer fra lokale producenter. Et styrket samarbejde med en online markedsplads skal bane vejen.
På Sjælland har Coop gennem to år gjort brug af Råhandel, som er en online markedsplads, hvor små og mellemstore virksomheder kan sælge fødevarer direkte til butikkerne.
Samarbejdet er gået så godt, at Coop nu rykker setuppet til Region Midtjylland. Det skulle gerne føre til en fordobling i salget af varer fra de små producenter, lyder målsætningen fra den store dagligvarekoncern.
I de sjællandske butikker har man oplevet en stigning i salget på 300 procent i årets tre første måneder. Helt konkret har butikkerne solgt 100.000 enheder.
- Vi ønsker at fremme mangfoldigheden blandt danske fødevarer, støtte mindre leverandører, og tilbyde Coops kunder noget, de ikke kan få andre steder. Vores ambition er, at vi skal udvikle nogle af fremtidens store varer, som vil blive solgt i vores butikker i hele landet, siger Kræn Østergård Nielsen, adm. direktør i Coop.
Men på den korte bane er der også noget at komme efter. Dagligvarekoncernen mærker en markant efterspørgsel fra kunderne, lyder det fra lokalvarechef Hanna Schaldemose.
- Kundernes interesse for varer med en særlig historie er stærkt voksende. Med Råhandel har vi fået en platform, der gør det meget nemmere for såvel producenterne som vores lokale butikker at imødekomme efterspørgslen, siger hun.
Det midtjyske samarbejde med Råhandel begynder i slutningen af april og inkluderer Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen.
LÆS OGSÅ: Top 10: Coop mister førsteplads på liste over mest bæredygtige brands
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Lille ønskebutik i Irma-kæden er kommet godt fra start
Dyst i kommentarsporet: Salling Group og Coop sender stikpiller til hinanden
Top 10: Coop mister førsteplads på liste over mest bæredygtige brands
Coop giver abonnementer et skud: For rivalen blev det en fuser
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter