Styrelse langer ud efter ens priser i frivillige kæder
På nettet kører frivillige kæder ofte med de samme priser. Men medlemmerne skal konkurrere med hinanden, påpeger styrelse.
Hos landets frivillige butikskæder er priserne på nettet ofte ens.
Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en artikel, hvor prissætningen i en række frivillige kæder bliver gennemgået.
I alt kører 66 procent af de frivillige kæder, som bedriver salg på nettet, med de samme priser online. Målt på omsætning udgør den gruppe 84 procent af det samlede marked.
- Som medlem af en frivillig kæde er det vigtigt at sikre sig, at konkurrencereglerne overholdes. Medlemmerne skal konkurrere med hinanden og herunder selvstændigt tage stilling til deres egen prissætning, også online, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Mere end halvdelen af butikkerne med onlinesalg har dog slet ikke mulighed for at sætte individuelle priser, fordi de er en del af en webshop, som alle medlemmerne af den pågældende kæde er fælles om.
En mindre gruppe har individuelle webshops, men de er alle sammen ens - både med hensyn til priser og opsætning, viser undersøgelsen.
Til forskel fra kapitalkæder, så består frivillige kæder af selvstændige virksomheder, som har indgået et samarbejde om eksempelvis markedsføring og fælles indkøb.
LÆS HELE ARTIKLEN
Artiklen FriviIllige kæders onlinepriser, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop har udgivet, er en den del af serien Velfungerende markeder.
LÆS OGSÅ: Siger leverandørernes priser imod: - Den bider vi altså ikke bare på
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter