Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?

Ja, reglerne virker rimelige nok
 
Måske, med enkelte justeringer
 
Nej, det er en ommer
 
Ved ikke
 
Wednesday den 25 May 2022 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Der bliver snart indført nye regler, som kommer til at ændre markedsføringen af tilbudspriser i detailhandlen.

Forbrugerombudsmanden kommer nu med reviderede retningslinjer for prismarkedsføring.

Det sker i forbindelse med en ny bestemmelse om prisnedsættelser i prismærkningsbekendtgørelsen.

Ændringerne indebærer blandt andet, at en vare fremover skal have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før prisen kan anvendes som sammenligningsgrundlag ved en prisnedsættelse. Den tidligere seks-ugers periode ændres dermed til en 30-dages periode.

Som en konsekvens ændres perioden for, hvor længe et tilbud må vare forholdsmæssigt fra 2 uger til 10 dage.

Ændringen indebærer desuden, at de erhvervsdrivende skal oplyse den laveste pris en vare har kostet de seneste 30 dage ved markedsføringen af en prisnedsættelse.

Dette gælder også, hvis en erhvervsdrivende bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse i sin markedsføring. Som eksempler på sådanne udtryk kan nævnes ”tilbudspriser”, ”Black Friday-priser” og ”Halloween-priser”.

Der er ingen undtagelser til den nye regel i prismærkningsbekendtgørelsen, og de erhvervsdrivende vil derfor ikke længere kunne markedsføre kortvarige kampagner af 3-dages varighed, uden at afbryde normalprisperioden på de 30 dage, hvilket har været muligt efter de tidligere retningslinjer.

Hvis ikke en pris har været gældende i mindst 30 dage forinden et tilbud, kan prisen således ikke anvendes som en normalpris ved markedsføring af et tilbud.

Markedsføres en vare med en tilbudspris på 400 kroner i et Black Friday tilbud i slutningen af november, vil den erhvervsdrivende derfor skulle oplyse denne pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på juletilbud i december.

LÆS OGSÅ: Siger leverandørernes priser imod: - Den bider vi altså ikke bare på

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD