Nye tal: Danskerne vil bruge færre penge på sommerudsalget
Forbrugerne har sat færre penge af til sommerudsalget end sidste år. Det viser en ny undersøgelse, som også afslører de mest populære varer.
Over hele landet er sommerudsalget skudt i gang med massevis af nedsatte varer på hylderne. Alligevel er danskerne tilbageholdende med at bruge for mange penge. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
21 procent af danskerne har således sat færre penge af til sommerudsalget end sidste år, mens blot 6 procent har planer om at øge deres indkøb. Samtidig vil 41 procent bruge det samme beløb.
En af forklaringerne er økonomisk usikkerhed, men butikkerne har også selv en del af skylden, fordi kunderne efterhånden bliver præsenteret for slagtilbud og salgskampagner året rundt. Det gør sommerudsalget mindre specielt.
- Kampen om forbrugernes penge er benhård, og alle kneb gælder for at få fat i dem. Derfor lokker butikkerne med løbende rabatter, jubilæumssalg, forårssalg, sommersalg, særtilbud, Black Friday, prisgarantier og meget mere. Det er helt sikkert med til at udvande de klassiske udsalg, som i stigende grad drukner i mængden, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær, i en pressemeddelelse.
Tøj og sko sælger bedst
Alligevel bliver der stadig langet en masse varer over disken under sommerudsalget. Blandt dem er tøj og sko de mest populære hos kunderne, mens musik og film rutsjer ned på listen.
- Det er ikke mange år siden, man kunne finde tusindvis af CD’er og DVD’er på udsalg i august, men den handel er stort set forsvundet fra gadebilledet. I dag får man typisk sin underholdning fra streamingtjenester på nettet, som jo ikke er bundet af de traditionelle udsalgsperioder. Det skaber helt nye forbrugsmønstre og sætter de fysiske butikker under pres, siger Peter Mølkjær.
Her er den fulde liste over de varer, kunderne planlægger at lægge i indkøbskurven:
32 pct. vil købe tøj
22 pct. vil købe sko
11 pct. vil købe elektronik
9 pct. vil købe kosmetik og plejeprodukter
8 pct. vil købe boligtilbehør og brugskunst
7 pct. vil købe tasker og accessories
7 pct. vil købe køkkenudstyr
7 pct. vil købe bøger
6 pct. vil købe sportsudstyr
6 pct. vil købe møbler
4 pct. vil købe musik, film og spil
4 pct. vil købe hårde hvidevarer
3 pct. vil købe smykker eller briller
Kilde: Deloitte
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter