Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Store forandringer giver familieejet kæde det første tab i mange år

Foto: PR




Store forandringer giver familieejet kæde det første tab i mange år
Den adm. direktør i Selfmade, Alexander Lerche. Han er anden generation i den familieejede kæde. Foto: PR.
Monday den 10 October 2022 kl. 10:17 af: Kristian Holgersen

Det sædvanlige plus på bundlinjen er væk hos familieejet kæde, som er ved at gennemføre en større transformation.

For første gang i mange år taber hobbykæden Selfmade penge.

En større transformation af hele forretningen, som indtil for nylig gik under navnet Stof & Stil, er en væsentlig del af forklaringen.

- Transformationen er en del af en langsigtet strategi, som skal fastholde virksomhedens relevans hos nye og eksisterende kunder, skriver ledelsen i årsregnskabet.

Underskuddet for regnskabsåret 2021/22 lyder på godt 1,2 millioner kroner efter skat. Året forinden tjente kæden næsten 11 millioner.

- Der er i den forbindelse lavet en lang række tilpasninger til koncernens forretningskoncept både eksternt og internt med det formål at skabe fremtidig vækst og udvikling, skriver ledelsen.

Selfmade har ikke åbnet nye butikker i løbet af regnskabsåret. Til gengæld får den eksisterende del af kæden en ansigtsløftning, mens der også bliver investeret i udviklingen af en helt ny webshop.

- Vi ser omnichannel som et afgørende parameter for at kunne vækste salget i en detailbranche, der er mere omskiftelig end nogensinde før, skriver ledelsen.

I alt har Selfmade 31 fysiske butikker fordelt på fem lande. På nettet sælger kæden hobbyprodukter til 13 europæiske lande.

Usikre på fremtiden

Ligesom de fleste andre detailvirksomheder har Selfmade også været påvirket af coronakrisen og Ruslands angreb på Ukraine.

Mens coronakrisen i øjeblikket er på lavt blus, så giver krigen og den medfølgende energikrise anledning til en del usikkerhed, skriver Selfmade.

- Vi oplever dog fortsat, at der er øget interesse for DIY-produkter, men branchen er i stor konkurrence med andre fritidsaktiviteter som følge af nedlukning og genåbning af samfundet ovenpå Covid-19.

- Vi tror på, at transformationen til Selfmade kan tiltrække nye og yngre kunder, og bidrage til at syning og kreativt håndarbejde vil fortsætte med at være en attraktiv hobby for mange mennesker, skriver ledelsen.

Hvis alt går efter planen, forventer Selfmade at så med et driftsresultat på niveau med i år.


SELFMADE A/S

Bruttofortjeneste
2021/22: 82.755
2020/21: 97.176
2019/20: 105.666

Årets resultat
2021/22: - 1.233
2020/21: 10.906
2019/20: 15.750

Kilde: Selfmade A/S, Årsrapport for 2021/22 (regnskabsår 1/6 - 31/5)


LÆS OGSÅ: Stor familiekæde skifter navn i jagten på internationalt gennembrud



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD