Store forandringer giver familieejet kæde det første tab i mange år
Den adm. direktør i Selfmade, Alexander Lerche. Han er anden generation i den familieejede kæde. Foto: PR.
Det sædvanlige plus på bundlinjen er væk hos familieejet kæde, som er ved at gennemføre en større transformation.
For første gang i mange år taber hobbykæden Selfmade penge.
En større transformation af hele forretningen, som indtil for nylig gik under navnet Stof & Stil, er en væsentlig del af forklaringen.
- Transformationen er en del af en langsigtet strategi, som skal fastholde virksomhedens relevans hos nye og eksisterende kunder, skriver ledelsen i årsregnskabet.
Underskuddet for regnskabsåret 2021/22 lyder på godt 1,2 millioner kroner efter skat. Året forinden tjente kæden næsten 11 millioner.
- Der er i den forbindelse lavet en lang række tilpasninger til koncernens forretningskoncept både eksternt og internt med det formål at skabe fremtidig vækst og udvikling, skriver ledelsen.
Selfmade har ikke åbnet nye butikker i løbet af regnskabsåret. Til gengæld får den eksisterende del af kæden en ansigtsløftning, mens der også bliver investeret i udviklingen af en helt ny webshop.
- Vi ser omnichannel som et afgørende parameter for at kunne vækste salget i en detailbranche, der er mere omskiftelig end nogensinde før, skriver ledelsen.
I alt har Selfmade 31 fysiske butikker fordelt på fem lande. På nettet sælger kæden hobbyprodukter til 13 europæiske lande.
Usikre på fremtiden
Ligesom de fleste andre detailvirksomheder har Selfmade også været påvirket af coronakrisen og Ruslands angreb på Ukraine.
Mens coronakrisen i øjeblikket er på lavt blus, så giver krigen og den medfølgende energikrise anledning til en del usikkerhed, skriver Selfmade.
- Vi oplever dog fortsat, at der er øget interesse for DIY-produkter, men branchen er i stor konkurrence med andre fritidsaktiviteter som følge af nedlukning og genåbning af samfundet ovenpå Covid-19.
- Vi tror på, at transformationen til Selfmade kan tiltrække nye og yngre kunder, og bidrage til at syning og kreativt håndarbejde vil fortsætte med at være en attraktiv hobby for mange mennesker, skriver ledelsen.
Hvis alt går efter planen, forventer Selfmade at så med et driftsresultat på niveau med i år.
SELFMADE A/S
Bruttofortjeneste
2021/22: 82.755
2020/21: 97.176
2019/20: 105.666
Årets resultat
2021/22: - 1.233
2020/21: 10.906
2019/20: 15.750
Kilde: Selfmade A/S, Årsrapport for 2021/22 (regnskabsår 1/6 - 31/5)
LÆS OGSÅ: Stor familiekæde skifter navn i jagten på internationalt gennembrud
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter