Familiekæde tjener millioner - men væksten kan hænge i en tynd tråd
Alexander Lerche er adm. direktør for Selfmade og søn af virksomhedens to stiftere.
Med anden generation ved roret skifter familieejet kæde navn i jagten på vækst. Men efter et solidt overskud går de nu en mere usikker tid i møde.
I øjeblikket er virksomheden Stoff & Stil ved at skifte navn på sine butikker, som fremover kommer til at hedde Selfmade.
Det engelske navn er et led i bestræbelserne på at jage vækst i udlandet. Allerede nu kan Stoff & Stil bryste sig af 30 butikker fordelt på markederne i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Østrig.
Mens navneskiftet og forberedelserne til et internationalt gennembrud er undervejs, kan selskabet Stoff & Stil A/S fremvise et årsregnskab med et solidt overskud på næsten 11 millioner kroner efter skat.
Perioden var ellers været præget af coronakrisens nedlukninger, som har medført et kæmpe omsætningstab, lyder det fra ledelsen. Det har i den forbindelse været nødvendigt at hjemsende personale gennem ordninger for lønkompensation.
- Onlinesalget har været markant stigende i de perioder, hvor de fysiske butikker har været nedlukkede, men det stigende onlinesalg har ikke kunne kompensere for det mistede salg i de nedlukkede butikker, skriver ledelsen i årsrapporten.
Vil holde sig til planen
Med egne ord forventer Stoff & stil at sætte tryk på udrulningen af Selfmade-navnet og den medfølgende visuelle identitet i det indeværende regnskabsår.
Udsigterne er dog temmelig usikre på grund af de voldsomt stigende fragtpriser og ubalancer i verdenshandlen, som ledelsen formulerer det. Samtidig er den store efterspørgsel på hobby-produkter under coronakrisen ved at stilne lidt af.
- Koncernen vil i videst mulig omfang fastholde de planlagte investeringer i butiksnetværk, produktionsfaciliteter og digitale udviklingsprojekter, men vil kontinuerligt overvåge og reagere på de forandringer, der sker på efterspørgslen i detailbranchen og de ændringer i værdikæden, som COVID-19 har medført, fremgår det af årsrapporten.
Koncernens driftsresultat for 2021/22 forventes at ligge i intervallet mellem 0 – 5 millioner kroner, hvilket er markant under sidste års niveau.
STOFF & STIL A/S
Selfmade sælger tekstil og hobbyartikler.
Virksomheden er familieejet og har rødder tilbage til 1980, hvor ægteparret Marianne og Peter Lerche startede firmaet Peters Resthal i Herning, hvor virksomheden stadig har sit hovedsæde.
Den adm direktør, Alexander Lerche, er søn til de to stiftere.
Bruttofortjeneste:
2020/21: 97.176
2019/20: 105.666
2018/19: 89.218
Årets resultat
2020/21: 10.906
2019/20: 15.750
2018/19: 8.578
Kilde: Stoff & Stil A/S, Årsrapport for 2020/21
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene slog igen og står nu med et kæmpe overskud
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter