Store danske tøjmærker skriver under på nul destruktion
En række af de største modevirksomheder i Danmark har lovet, at de ikke vil smide nyt tøj ud. Men ikke alle hopper med på vognen.
Gennem de senere år har der været flere historier fremme om store modevirksomheder, som sender overskydende tøj ud i skraldecontaineren.
Det har fået Forbrugerrådet Tænk til at spørge 85 virksomheder fra branchen, der repræsenterer 115 mærker, om de kan tilslutte sig et løfte om ikke at destruere og kassere overskydende tøj, der ikke fejler noget.
I alt 50 virksomheder endte med at skrive under på løftet. Det gælder blandet andet Salling Group, Coop, H&M, Bestseller og Boozt.
Se alle virksomhedernes svar HER.
- Der er ingen tvivl om, at branchen har arbejdet med bæredygtighed de senere år. Men der er heller ingen tvivl om, at man langtfra er i mål endnu bl.a. i forhold til at bekæmpe overproduktion af tøj. Det viser vores rundspørge også, siger Anja Philip. Hun er formand for Forbrugerrådet Tænk
- Både forbrugere og virksomheder kan og skal bidrage til at bekæmpe tøjspild. Hvis man som forbruger skal bakke op om denne del af indsatsen, skal det være nemt at vælge, og vi giver derfor forbrugerne mulighed for at kigge og handle efter, hvilke brands der lover ikke at smide nyt tøj ud, siger hun.
Produktionen af tøj belaster miljø og klima med den samme mængde drivhusgas som al bilkørsel i verden, viser tal fra den grønne tænketank Concito.
LÆS OGSÅ: Dyr oprydning: Presset modekæde ramt af økonomisk tilbagefald
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter