Stifter forklarer - sådan skabte vi Normal på fem år
Medstifter af Normal, Torben Mouritzen, kniber sig nogen gange i armen, når han tænker over, hvor langt Normal er kommet på fem år.
For fem år siden sad stifterne af Normal, Torben Mouritsen og Bo Kristensen, i et kælderkontor. De havde en Normal-butik i Silkeborg. Og det var alt. I dag har kæden 2000 ansatte fordelt over 84 butikker i Danmark, 11 i Norge og en butik i Sverige, der åbnede for tre uger siden. Det skriver Finans.
Normal sælger rengøringsprodukter og kropsplejeprodukter og så en hel masse andre ting og sager - alt sammen parallelimporteret fra andre lande i EU. Ideen udviklede stifterne, mens de begge var uden fast stilling.
Bo Kristensen havde tidligere været indkøbschef i Dansk Supermarked. Torben Mouritsen havde startet hvidevare-kæden wupti.com, og han savnede noget nyt at rive i. De tog sammen fat i reklamemanden Søren Fauli, som havde leveret reklamerne til Wupti. Og så skabte Søren Fauli identiteten til Normal, der bygger på selvironi og så en bagvedliggende tanke om, at man ikke behøver være perfekt.
Det budskab passer godt til Normals største kundegruppe – unge kvinder.
Alt er ikke ens
En af Normals helt store forcer er, at kæden ikke behøver at købe de samme varer til alle kædens butikker
- Hvor et supermarked skal have en fast forsyning af varer, er vi mere fleksible. Hvis der er et spændende parti varer, så tager vi det ind, også selvom der ikke er til alle vores butikker, men kun til en del af butikkerne. Et supermarked forventes også at have bestemte varer på hylderne. Vi har altid Ajax, men det kan så være, vi kun har den gule og ikke den lilla. Der er vi ikke så låst, siger Torben Mouritsen.
Normal bruger også meget tid på at spørge sine kunder, hvad de godt kunne tænke sig i butikkerne. De gør de ved at spørge deres 100.000 følgere på Facebook.
- Mange af vores bedst sælgende varer har vi fundet på den måde, fastslår Torben Mouritsen.
LÆS OGSÅ: Normal er årets hurtigst voksende virksomhed
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter