Stadig få danskere køber ind på nettet
Der er rigtig mange penge i dagligvarehandlen. Markedet er dog ikke specielt stort online, men det vokser rent faktisk.
Danskerne foretrækker stadig at handle ind i en fysisk butik, når de skal købe ind til aftensmaden. Det gælder faktisk en så stor andel, at de fleste ikke engang har prøvet at handle på nettet. Kun 8 procent af danskerne har købt dagligvarer på nettet indenfor de sidste to måneder. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv, skriver Berlingske.
I dag udgør dagligvarehandlen omkring 100 milliarder kroner. Dansk Erhverv vurderer, at e-handlen med dagligvarer ligger på omkring 2,5 milliarder kroner. Selvom det er en lille andel, er den noget større, end den har været tidligere.
For halvanden år siden vurderede Retail Institute Scandinavia, at e-handlen med dagligvarer udgjorde 1,2 milliarder kroner. Såfremt de to undersøgelser kan sammenlignes nogenlunde, er der således vækst i branchen, omend den ikke går specielt hurtigt.
Dengang og nu synes forklaringen på den ringe interesse at være, at butiksnettet er meget tæt i Danmark, således at det er ret nemt at finde en dagligvareforretning i sit nærområde.
Ifølge Dansk Erhverv er det derfor ikke så mærkeligt, at det især er børnefamilier og personer mellem 30 og 39 år, som er bosat i storbyerne med lange videregående uddannelser og en høj indkomst, der køber dagligvarer på nettet.
Analysen er baseret på svar fra 3.000 danskere.
LÆS OGSÅ: Investeringsår giver nyt stort underskud for Nemlig.com
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter