Slagkraftigt hold præsenterer ny mærkedag for lokalt handelsliv
Flere centrale aktører står bag en helt ny mærkedag, som skal minde danskerne om vigtigheden af det lokale handelsliv.
Mange mindre handelsbyer er under press og risikerer at bukke under for stigende urbanisering og voksende nethandel.
For at gøre opmærksom på udviklingen bliver der nu lanceret en ny årlig mærkedag under navnet “Sæt pris på din by - Køb lokalt.”
Det skriver initiativtagerne - bureauet Marketsquare og MobilePay - i en pressemeddelelse mandag.
- Vi gennemfører en ’Sæt pris på din by - Køb lokalt’-dag, hvor målet er at hylde det lokale fællesskab og handle ekstra meget i de lokale butikker, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare.
- Som borgere skal vi minde hinanden om betydningen af et mangfoldigt butiksliv som forudsætning for at bevare og styrke dynamiske lokale bysamfund. Det gælder i særlig grad i helt små bysamfund, som er mest udsatte, fortsætter han.
Test af konceptet
Den første landsdækkende mærkedag må vente til næste år.
Men allerede senere på måneden - 27. oktober - bliver konceptet prøvet af i Assens, Hillerød, Holstebro og landsbyerne i Hærvejsklyngen.
De Lokale Ugeaviser og byernes handelsstandsforeninger binder det hele sammen og sikrer høj butiksdeltagelse, markedsføring og redaktionel omtale.
- Vi vil selvfølgelig gerne have omsætningen i vejret i vores butikker, siger Pernille Schreiner, formand for Handelsstandsforeningen i Assens.
- Det vigtigste er imidlertid, at borgerne i Assens den dag bekræfter hinanden i, at vi er et stærkt lokalt økosystem, hvor alle er afhængige af hinanden og støtter hinanden, siger hun.
Alle er velkomne
Enhver by er velkommen til at melde sig til projektet og deltage næste år, hvor mærkedagen gerne skulle blive et landsdækkende fænomen.
Kampagnen har opbakning fra en stribe centrale aktører i dansk detailhandel. De Samvirkende Købmand er en af dem.
- Det handler om at inkludere alle med et varmt hjerte for dansk detailhandel. Et mangfoldigt og bæredygtigt Danmark forudsætter levedygtige, lokale handelsmiljøer, siger John Wagner, direktør hos De Samvirkende Købmænd.
Derudover er Dansk Detail, KFI Erhvervsdrivende Fond, Landdistrikterne Fællesråd og De Lokale Ugeaviser også med ombord.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter