Seks tendenser kan ændre forbrugernes shoppingvaner
Forbrugerne handler mere og mere ind fra deres mobiltelefon. Her er seks af de mest betydningsfulde tendenser på området.
Gennem de seneste år er danske forbrugere begyndt at bruge deres mobiltelefon mere, når de handler ind på nettet.
I 2018 gjaldt det 21 procent af de samlede køb på nettet - en fremgang på seks procent i forhold til året før, viser tal fra FDIH.
Nu har Adobe, som taler om en decideret shoppingrevolution, samlet seks af de stærkeste tendenser på området. Læs dem her:
1. PWA’er
De såkaldte PWA’er gør, at aktive websteder kan synkronisere i baggrunden, mens mobilen bruges til noget andet, eller når der ikke er nogen netværksforbindelse.
Med denne teknologi kan websider indlæses på splitsekunder, og i forbindelse med shopping betyder det hurtigere transaktioner og færre efterladte indkøbsvogne.
Indtil videre har dette været en luksus kun anvendt af store virksomheder som Starbucks og Tinder, men Adobe forudser, at i 2020 vil teknologien være mainstream.
2. Augmented reality bliver en almindelig del af shopping på mobilen
Vi kender det i forvejen fra spillet Pokémon GO, og de forskellige digitale enheder bliver mere og mere kompatible med AR-teknologien.
Ikea har allerede vist, hvordan teknologiens muligheder kan udnyttes med deres ‘’try before you buy’’-koncept, og brands fra andre sektorer som kosmetik- og modeindustrien har også taget teknologien i brug.
3. Køb af vare med ét klik.
Et udløbet patent på Amazons ét-kliks-knap er én af årsagerne til, at der for alvor er sat skub i udbredelsen af ét-kliks-betalingsmuligheder.
Teknologien gør det muligt at oplagre brugernes betalingskortoplysninger i deres digitale tegnebog. Det vil sige, at brugerne slipper for at indtaste oplysningerne manuelt, hvilket gør betalingsprocessen meget hurtigere.
4. Stemmeassistenter åbner for skærmfrie oplevelser
Stemmeassistenter er endnu et eksempel på en teknologi, der kommer til at ændre måden forbrugerne interagerer med virksomhederne på.
Teknologien findes i alt fra lamper til headsets, og inden for den nærmeste fremtid vil det være din bil, der spørger dig, om du vil ændre dit sæde eller checke bagage ind, mens du kører til lufthavnen.
5. Universelle mobilbetalinger bliver det nye betalingskort
Den mest udbredte mobilbetalingsapp herhjemme, MobilePay, har mere end fire millioner brugere, og flere virksomheder og butikker tager allerede imod mobilbetaling. Spørger man eksperterne fra Adobe, er dette en løsning, der kun vil blive mere udbredt over de kommende år.
6. Forbrugerne får adgang til at købe en vare via et billede i en gruppechat
Kontekstuel shopping kan allerede ses i en vis grad på fx Instagram, hvor links til varer ligger indlejret i billeder af fx bolig eller outfits. Inden længe slipper forbrugerne for at skulle gå på jagt efter en vare, men vil fx let kunne købe de sneakers deres ven har sendt dem et billede af i Messenger - helt uden at skulle omdirigeres til et andet site.
LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Overraskende netbutik har flest tilfredse kunder
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter