Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Seks akutte råd: Sådan bør butikker ruste sig til Amazon

Travlhed på et af Amazons mange lagre. Den amerinakske gigant kan meget vel være på vej til Danmark.
Foto: YouTube



Amazon i DK

- Danske forbrugere kan allerede nu købe varer hos Amazon.

- Når man nu taler om, at Amazon ikke er i Danmark endnu, så skyldes det dels, at de ikke har et fysisk lager i landet endnu og dels, at danske kunder ikke kan få glæde af alle fordelene i Amazon Prime-medlemskabet.

- Prime-medlemskabet indeholder bl.a. gratis fragt, adgang til Amazon Video, Amazon Music, masser af computerspil samt eksklusive tilbud og rabatter.

Kilde: Retail Institute Scandinavia

Thursday den 24 September 2020 kl. 11:46 af: Kristian Holgersen

Det handler om at rykke hurtigt, hvis danske butikker skal have en chance for at komme Amazon i forkøbet. En ekspert viser vejen.

Ulven kommer! Gennem de seneste år har der gang på gang været tale om, at amerikanske Amazon ville indlede en satsning på dansk grund, som i givet fald ville sende stærke rystelser gennem detailhandlen herhjemme.

Indtil videre er det ikke sket, selvom internetgiganten snart rykker et stort skridt nærmere med den planlagte landgang i Sverige senere på efteråret.

Men mange forbrugere har allerede et forhold Amazon, viser en undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia. Syv ud af ti danskere kender Amazon, mens hver tredje dansker har handlet på Amazon i løbet af det sidste år.

Forbrugerne bliver især tiltrukket af det store udvalg og den hurtige levering. Det bliver de danske butikker nødt til at kunne svare igen på, lyder vurderingen fra Dorte Wimmer i en pressemeddelelse. Hun er detailekspert i Retail Institute Scandinavia og har fulgt Amazon nøje.

- Det er to af de absolut skarpeste spydspidser i deres angrebsstrategi på et marked, så hvis man vil afvæbne stødet fra Amazon, så skal man allerede nu som webshop tilbyde hurtig og gratis fragt, siger hun og fortsætter:

- Derved vil Amazon ikke have dette som afgørende konkurrenceparameter, når de for alvor satser på Danmark. Der er en gylden mulighed i øjeblikket for de danske virksomheder for at gøre sig klar til Amazons indtog.

Seks råd til danske butikker

Dorte Wimmer giver her sine bud på, hvordan detailhandlen kan tage kampen op med Amazon. Det gælder først og fremmest om at handle hurtigt - udfordringen er akut.

1) Tilbyd hurtig og gratis levering NU! Hvis dette er markedsstandard, når Amazon satser på Danmark, vil et af Amazons skarpeste våben i kamp om kunderne være sat ud af spillet.

2) Fokuser på kunden – og ikke konkurrenten! Optimer alt omkring kunden og kundeoplevelsen, så kunderne er loyale og tilfredse med netop din virksomhed, så det er sværere for Amazon at tiltrække dem. Forkæl kunderne alt det, du kan, allerede i dag.

3) Specialiser dig! Adskil dig fra Amazon ved at kunne noget andet. Hvis man kan sammenlignes en til en med Amazon, taber man kundernes gunst i kampen mod kæmpen. Derfor vil mindre webshops uden klar profil eller speciale tabe pusten først i kampen mod Amazon.

4) Udnyt samspillet mellem det digitale og det fysiske! Har man både fysiske og online butikker, skal disse integreres og optimeres hurtigt. Amazon er ’kun’ tilstede digitalt uden for USA, og danske butikker har derved en fordel i samspillet, som skal optimeres til en sømløs kundeoplevelse på tværs af kanaler.

5) Undgå priskonkurrence mod Amazon på alt! Udvælg nogle enkelte strategiske produkter og match prisen på Amazon, og fokuser derudover på det, du kan tilbyde, som Amazon ikke kan - som fx det fysiske møde og specialviden.

6) Tag chancer! Tiden er inde nu til at tage chancer og tænke nyt. Gør man det samme som i går, så taber man.

LÆS OGSÅ: Amazon bekræfter: Nu kommer vi til Sverige



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD