Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Sådan vil Bilka ruste sig til fremtiden

Foto: detailfolk.dk



Onsdag den 10 december 2014 kl. 05:30 af: Freja Thorbech - 0

En strategi med fire grundsten skal fremtidssikre Bilka, der allerede har implementeret en række nye tiltag i to varehuse rundt om i landet.

Bilka er i fuld gang med at omdanne kædens varehuse rundt om i landet til fremtiden.

To varehuse i henholdsvis Vejle og Hundige er allerede ombygget efter de principper, der skal være gældende i alle landets Bilka-varehuse.

Det er sket med udgangspunkt i et strategihus fortalte kædedirektør i Bilka Mark H. Hansen til Retail Institute Scandinavias Stockmanns julekonference på Arken.

Her skal et fundament i tre niveauer og fire byggesten være med til at sikre fremtidens Bilka.

Den første af de fire byggesten handler om at tilbyde de bedste priser og de mest attraktive tilbud.

- Det er vores DNA og svært at komme uden om. Det er en klar forventning hos kunderne, at når de kommer til vores varehuse, skal vi være på plads med prisen og have nogle gode tilbud, sagde Bilka-direktøren fra scenen på Arken.

Giver kunderne mulighed for at spare tid

Den anden byggesten handler om at have det største sortiment og den bedste indkøbsoplevelse. Her har Bilka blandt andet valgt at lytte til de kunder, der i en undersøgelse har givet udtryk for, at de af og til fravælger Bilka, fordi det tager al for lang tid at lægge indkøbene i kædens store varehuse. Det vil man i fremtidens Bilka blandt andet forsøge at dæmme op for ved at lette navigationen i varehusene. Store farvestrålende skilte skal hjælpe kunderne på vej både i forhold til at finde afdeling, kategori og endelig den præcise vare. Derudover vil man have to indgange, så man selv kan vælge, om man vil forbi nonfood-afdelingen, selvom man egentlig kun skal have fødevarer. Og det er der en god grund til.

- Jeg vil hellere have, at kunderne kun kommer og handler fødevarer hos mig, end at de slet ikke kommer og handler, forklarede Mark H. Nielsen.

Ud over at man allerede har lavet to indgange i de fremtidsombyggede varehuse i Vejle og Hundige, så har Bilka i forvejen tre varehuse, hvor man har været nødsaget til at opdele varehuset i to butikker. Og her oplever man, at kunderne alligevel ligger vejen forbi nonfood, når de er inde for at købe fødevarer.

- Jeg tror, at det rent mentalt betyder meget, at man er i stand til selv at vælge, at man kun vil handle fødevarer, hvis det er det, man vil, lød Bilka-direktørens forklaring på de to indganges succes.

I forhold til vareudbuddet har Bilka valgt at satse på nogle særlige områder.

- Det kan ikke nytte noget, at man tror, at man kan vinde på alle vareområder. Vi bliver nødt til at finde nogle vareområder, som er helt særlige for Bilka, og hvor Bilka kan gøre en forskel, sagde Mark H. Nielsen i sin præsentation på Arken.

Her fremhævede han blandt andet elektronik og indendørs haveartikler inden for nonfood-kategorien og fersk kød inden for food-kategorien, hvor også de mere traditionelle kolonialvarer skal være med til at adskille Bilka fra konkurrenterne.

- Vi har muligheden i Bilka for at give dem meget mere plads end andre steder. Det er lige nøjagtigt her, jeg kan gøre en forskel, for der er ingen, der har lige så mange kvadratmeter, som jeg har. Det er mig, der har mulighed for at give sortimenterne det udvalg, man gerne vil have. Det er her, vi kan gøre en forskel i forhold til discounterne og de traditionelle supermarkeder, lød det fra Bilka-direktøren.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD