Sådan vil Bilka ruste sig til fremtiden
En strategi med fire grundsten skal fremtidssikre Bilka, der allerede har implementeret en række nye tiltag i to varehuse rundt om i landet.
Bilka er i fuld gang med at omdanne kædens varehuse rundt om i landet til fremtiden.
To varehuse i henholdsvis Vejle og Hundige er allerede ombygget efter de principper, der skal være gældende i alle landets Bilka-varehuse.
Det er sket med udgangspunkt i et strategihus fortalte kædedirektør i Bilka Mark H. Hansen til Retail Institute Scandinavias Stockmanns julekonference på Arken.
Her skal et fundament i tre niveauer og fire byggesten være med til at sikre fremtidens Bilka.
Den første af de fire byggesten handler om at tilbyde de bedste priser og de mest attraktive tilbud.
- Det er vores DNA og svært at komme uden om. Det er en klar forventning hos kunderne, at når de kommer til vores varehuse, skal vi være på plads med prisen og have nogle gode tilbud, sagde Bilka-direktøren fra scenen på Arken.
Giver kunderne mulighed for at spare tid
Den anden byggesten handler om at have det største sortiment og den bedste indkøbsoplevelse. Her har Bilka blandt andet valgt at lytte til de kunder, der i en undersøgelse har givet udtryk for, at de af og til fravælger Bilka, fordi det tager al for lang tid at lægge indkøbene i kædens store varehuse. Det vil man i fremtidens Bilka blandt andet forsøge at dæmme op for ved at lette navigationen i varehusene. Store farvestrålende skilte skal hjælpe kunderne på vej både i forhold til at finde afdeling, kategori og endelig den præcise vare. Derudover vil man have to indgange, så man selv kan vælge, om man vil forbi nonfood-afdelingen, selvom man egentlig kun skal have fødevarer. Og det er der en god grund til.
- Jeg vil hellere have, at kunderne kun kommer og handler fødevarer hos mig, end at de slet ikke kommer og handler, forklarede Mark H. Nielsen.
Ud over at man allerede har lavet to indgange i de fremtidsombyggede varehuse i Vejle og Hundige, så har Bilka i forvejen tre varehuse, hvor man har været nødsaget til at opdele varehuset i to butikker. Og her oplever man, at kunderne alligevel ligger vejen forbi nonfood, når de er inde for at købe fødevarer.
- Jeg tror, at det rent mentalt betyder meget, at man er i stand til selv at vælge, at man kun vil handle fødevarer, hvis det er det, man vil, lød Bilka-direktørens forklaring på de to indganges succes.
I forhold til vareudbuddet har Bilka valgt at satse på nogle særlige områder.
- Det kan ikke nytte noget, at man tror, at man kan vinde på alle vareområder. Vi bliver nødt til at finde nogle vareområder, som er helt særlige for Bilka, og hvor Bilka kan gøre en forskel, sagde Mark H. Nielsen i sin præsentation på Arken.
Her fremhævede han blandt andet elektronik og indendørs haveartikler inden for nonfood-kategorien og fersk kød inden for food-kategorien, hvor også de mere traditionelle kolonialvarer skal være med til at adskille Bilka fra konkurrenterne.
- Vi har muligheden i Bilka for at give dem meget mere plads end andre steder. Det er lige nøjagtigt her, jeg kan gøre en forskel, for der er ingen, der har lige så mange kvadratmeter, som jeg har. Det er mig, der har mulighed for at give sortimenterne det udvalg, man gerne vil have. Det er her, vi kan gøre en forskel i forhold til discounterne og de traditionelle supermarkeder, lød det fra Bilka-direktøren.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter