Sådan skal butiksansatte tackle kunder uden corona-etikette
Når kunderne ikke viser hensyn i butikkerne, så står de ansatte i en svær situation. En kampagne fra HK Handel skal hjælpe.
I de butikker, som stadig kan tage imod kunder, skal kunderne huske at bruge mundbind, spritte hænder, holde afstand og handle ind uden selskab.
En ny kampagne fra HK Handel skal klæde de butiksansatte på til at håndtere de kunder, som glemmer at tage hensyn, eller helt bevidst vælger at se bort fra retningslinjerne.
- Som butiksansat er man vant til at servicere kunderne, ikke gå i rette med dem. Men det kan være nødvendigt at påtale over for en kunde, at han eller hun skal huske at overholde coronarestriktionerne, siger Per Tønnesen. Han er formand for HK Handel.
- Det skal de butiksansatte gøre på en god måde, som ikke optrapper en konflikt. Derfor er vi nu med til at lancere en kampagne rettet mod de butiksansatte, så de får de fornødne dialogredskaber, siger han.
Ansatte skal ikke være coronapoliti
Kampagnen består af film og undervisningsmateriale, der har branchefællesskabet BFA og en række arbejdsgivere og arbejdstagere - heriblandt HK Handel - som afsender.
- Det skal selvfølgelig føles trygt for at butiksansatte at gå på arbejde, og det vil vi sætte fokus på med den fælles indsats, siger Per Tønnesen.
- Det er vigtigt, at arbejdsgiverne inddrager de butiksansatte og lokale arbejdsmiljørepræsentanter i arbejdet med, hvordan konflikter med kunder skal håndteres, da det er dem, der ofte har den indledende kontakt med kunderne, siger han.
Formanden understreger, at de ansatte ikke skal agere coronapoliti. Hvis der er kunder, som trods gentagne opfordringer nægter at overholde retningslinjerne, skal butiksledelsen – og i sidste ende politiet – involveres.
Gode råd til butikspersonale
Kilde: HK Handel
- Vær tydelige i kommunikationen: Hvilke regler gælder om skiltning i butikken, antal kunder og adgang til håndsprit?
- Fælles viden om håndtering af myndighedernes retningslinjer: Hvilke krav stilles til kunderne og butikken? Hvem er undtaget? Kontakt politiet hvis kunden ikke vil forlade butikken.
- Hav faste aftaler: Aftal, hvad I kan gøre, hvis man har svært ved at tackle situationen eller ikke har overskud til at håndtere en konflikt. Det kan nemlig i det tilfælde være bedre at få en kollega til at hjælpe, før konflikten optrapper
- Del jeres oplevelser: Sæt konflikter og konflikthåndtering på dagsordenen - tal åbent om jeres oplevelser med konflikter, og om hvordan I takler eller kan takle dem
- Anerkend, at det ikke altid kan lykkes at håndtere en konflikt. Tal om, hvordan I kan støtte hinanden i selve konflikten og bagefter.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter