Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan skal butiksansatte tackle kunder uden corona-etikette

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 23 February 2021 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

 

Når kunderne ikke viser hensyn i butikkerne, så står de ansatte i en svær situation. En kampagne fra HK Handel skal hjælpe.

I de butikker, som stadig kan tage imod kunder, skal kunderne huske at bruge mundbind, spritte hænder, holde afstand og handle ind uden selskab.

En ny kampagne fra HK Handel skal klæde de butiksansatte på til at håndtere de kunder, som glemmer at tage hensyn, eller helt bevidst vælger at se bort fra retningslinjerne.

- Som butiksansat er man vant til at servicere kunderne, ikke gå i rette med dem. Men det kan være nødvendigt at påtale over for en kunde, at han eller hun skal huske at overholde coronarestriktionerne, siger Per Tønnesen. Han er formand for HK Handel.

- Det skal de butiksansatte gøre på en god måde, som ikke optrapper en konflikt. Derfor er vi nu med til at lancere en kampagne rettet mod de butiksansatte, så de får de fornødne dialogredskaber, siger han.

Ansatte skal ikke være coronapoliti

Kampagnen består af film og undervisningsmateriale, der har branchefællesskabet BFA og en række arbejdsgivere og arbejdstagere - heriblandt HK Handel - som afsender.

- Det skal selvfølgelig føles trygt for at butiksansatte at gå på arbejde, og det vil vi sætte fokus på med den fælles indsats, siger Per Tønnesen.

- Det er vigtigt, at arbejdsgiverne inddrager de butiksansatte og lokale arbejdsmiljørepræsentanter i arbejdet med, hvordan konflikter med kunder skal håndteres, da det er dem, der ofte har den indledende kontakt med kunderne, siger han.

Formanden understreger, at de ansatte ikke skal agere coronapoliti. Hvis der er kunder, som trods gentagne opfordringer nægter at overholde retningslinjerne, skal butiksledelsen – og i sidste ende politiet – involveres.

Gode råd til butikspersonale 

Kilde: HK Handel

  • Vær tydelige i kommunikationen: Hvilke regler gælder om skiltning i butikken, antal kunder og adgang til håndsprit?
  • Fælles viden om håndtering af myndighedernes retningslinjer: Hvilke krav stilles til kunderne og butikken? Hvem er undtaget? Kontakt politiet hvis kunden ikke vil forlade butikken.
  • Hav faste aftaler: Aftal, hvad I kan gøre, hvis man har svært ved at tackle situationen eller ikke har overskud til at håndtere en konflikt. Det kan nemlig i det tilfælde være bedre at få en kollega til at hjælpe, før konflikten optrapper
  • Del jeres oplevelser: Sæt konflikter og konflikthåndtering på dagsordenen - tal åbent om jeres oplevelser med konflikter, og om hvordan I takler eller kan takle dem
  • Anerkend, at det ikke altid kan lykkes at håndtere en konflikt. Tal om, hvordan I kan støtte hinanden i selve konflikten og bagefter.

LÆS OGSÅ: HK Handel frygter masse-arbejdsløshed



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD