Sådan holder du bedre fast i kunderne på mobilen
Dominik Angerer, adm. direktør og medstifter af Storyblok, som beskæftiger sig med CMS-løsninger.
KLUMME: Selvom forbrugerne ofte shopper fra mobilen, så fungerer mange netbutikker ikke optimalt i det lille format. Det koster handler.
Det er svært at forestille sig en tid før smartphones. I dag ejer næsten alle danskere en smartphone, og derfor bør virksomheder prioritere at få deres webshops til at være smartphone-first, så hurtigt som muligt.
Sådan lyder anbefalingen fra Dominik Angerer i denne klumme. Han er adm. direktør og medstifter af Storyblok, som beskæftiger sig med CMS-løsninger.
Ifølge Dansk Industri er handel via smartphones, også kendt som m-commerce, i hastig vækst. Alene i 2020 steg mængden af m-commerce med 22 procent i Danmark til 43 procent af den samlede omsætning på nettet.
En stor del af forbrugerne "oser" via deres smartphone, men de færdiggør ikke nødvendigvis deres handler. Tal fra virksomheden Salecycle viser, at amerikanske forbrugerne er over dobbelt så glade for at smide ting i kurven på en smartphone end på en PC - 9 procent mod 4,4 procent - men konverteringsraten er kun på 0,8 procent mod 3 procent på en PC, viser data fra Boldcommerce.
Så hvorfor er der stadig mange danske webshops, som har hjemmesider primært udviklet til PC-brugere?
Der et gigantisk, uforløst potentiale i at have en optimeret salgsside til mobiltelefoner. Det handler om at gøre den sidste del af købsprocessen så enkel og gnidningsfri som mulig.
Gode råd:
- One Page checkout: Det handler om at fjerne klik og sidevisninger i købsprocessen. Måske kan I allerede nu se i jeres back end-system, hvor forbrugerne falder fra, når de ikke færdiggør deres køb. Ofte er det fordi, der er for mange trin, før handlen færdiggøres, så simplificer købsprocessen så meget som muligt. Moderne out-of-the-box ecommerce-løsninger af én side, hvor kunden indtaster alt fra kortoplysninger til leveringsinfo– let og enkelt. Jo mindre bøvl for forbrugeren, jo bedre konverteringsrate.
- Gæste-profil: Kundedata og loyalitet i form af kundelogins er fantastisk til mersalg, men data viser bare, at hvis kunder kan få lov til at lave en gæsteprofil, så gennemføres op til 14 procent flere salg.
- SoMe login: Hvis det er muligt at logge ind og dermed have alle informationer parat med eksempelvis Facebook- eller Google-profiler, gør man det lettere for kunden at checke ud.
- Automatisk kortindtastning: Brug en indbetalingsløsning, som accepterer allerede indtastede kreditkort, MobilePay eller endda Apple og Google Pay. Forbrugeren sidder sjældent medkreditkortet på sig, når de sidder med smartphonen, og igen fjerner du et lag af besvær ved at optimere betalingsdelen.
- Brug en app. Løb ikke skrigende væk. I dag er det ikke længere besværligt at opbygge en app. Det kan ske via det, man kalder en PWA – Progressive Web App – som både vises online og som app, brugeren kan åbne fra deres homescreen på smartphonen. Det giver en langt bedre brugeroplevelse, og samtidig kan du med det rette headless CMS-system styre al indhold uanset platform, hvilket sparer både penge og tid.
LÆS OGSÅ: Rød-hvid vækst: Her er de mest benyttede netbutikker i 2021
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter