Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan holder du bedre fast i kunderne på mobilen

Foto: detailfolk.dk



Sådan holder du bedre fast i kunderne på mobilen
Dominik Angerer, adm. direktør og medstifter af Storyblok, som beskæftiger sig med CMS-løsninger.
Tuesday den 8 March 2022 kl. 11:07 af: Redaktionen

KLUMME: Selvom forbrugerne ofte shopper fra mobilen, så fungerer mange netbutikker ikke optimalt i det lille format. Det koster handler.

Det er svært at forestille sig en tid før smartphones. I dag ejer næsten alle danskere en smartphone, og derfor bør virksomheder prioritere at få deres webshops til at være smartphone-first, så hurtigt som muligt.

Sådan lyder anbefalingen fra Dominik Angerer i denne klumme. Han er adm. direktør og medstifter af Storyblok, som beskæftiger sig med CMS-løsninger.

Ifølge Dansk Industri er handel via smartphones, også kendt som m-commerce, i hastig vækst. Alene i 2020 steg mængden af m-commerce med 22 procent i Danmark til 43 procent af den samlede omsætning på nettet.

En stor del af forbrugerne "oser" via deres smartphone, men de færdiggør ikke nødvendigvis deres handler. Tal fra virksomheden Salecycle viser, at amerikanske forbrugerne er over dobbelt så glade for at smide ting i kurven på en smartphone end på en PC - 9 procent mod 4,4 procent - men konverteringsraten er kun på 0,8 procent mod 3 procent på en PC, viser data fra Boldcommerce.

Så hvorfor er der stadig mange danske webshops, som har hjemmesider primært udviklet til PC-brugere?

Der et gigantisk, uforløst potentiale i at have en optimeret salgsside til mobiltelefoner. Det handler om at gøre den sidste del af købsprocessen så enkel og gnidningsfri som mulig.

Gode råd:

  • One Page checkout: Det handler om at fjerne klik og sidevisninger i købsprocessen. Måske kan I allerede nu se i jeres back end-system, hvor forbrugerne falder fra, når de ikke færdiggør deres køb. Ofte er det fordi, der er for mange trin, før handlen færdiggøres, så simplificer købsprocessen så meget som muligt. Moderne out-of-the-box ecommerce-løsninger af én side, hvor kunden indtaster alt fra kortoplysninger til leveringsinfo– let og enkelt. Jo mindre bøvl for forbrugeren, jo bedre konverteringsrate.
  • Gæste-profil: Kundedata og loyalitet i form af kundelogins er fantastisk til mersalg, men data viser bare, at hvis kunder kan få lov til at lave en gæsteprofil, så gennemføres op til 14 procent flere salg.
  • SoMe login: Hvis det er muligt at logge ind og dermed have alle informationer parat med eksempelvis Facebook- eller Google-profiler, gør man det lettere for kunden at checke ud.
  • Automatisk kortindtastning: Brug en indbetalingsløsning, som accepterer allerede indtastede kreditkort, MobilePay eller endda Apple og Google Pay. Forbrugeren sidder sjældent medkreditkortet på sig, når de sidder med smartphonen, og igen fjerner du et lag af besvær ved at optimere betalingsdelen.
  • Brug en app. Løb ikke skrigende væk. I dag er det ikke længere besværligt at opbygge en app. Det kan ske via det, man kalder en PWA – Progressive Web App – som både vises online og som app, brugeren kan åbne fra deres homescreen på smartphonen. Det giver en langt bedre brugeroplevelse, og samtidig kan du med det rette headless CMS-system styre al indhold uanset platform, hvilket sparer både penge og tid.

LÆS OGSÅ: Rød-hvid vækst: Her er de mest benyttede netbutikker i 2021



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD