Sådan fik Boconcept sat skik på forretningen
Efter to hårde år ser det ud til, at den danske møbelkæde Boconcept har vendt skuden. Her forklarer finansdirektøren til detailfolk, hvad der skulle til.
Noget var helt galt i Boconcept. Den danske møbelkæde med franchisebutikker på stort set alle kontinenter kunne ikke skabe overskud i en lang række af butikkerne. Regnskabsåret for 2013/2014 endte med et minus efter skat på 12,7 millioner kroner, og første kvartal af 2014/2015 levede heller ikke op til forventningerne.
Det endte derfor med, at bestyrelsen besluttede sig for en markant omstrukturering. Sådan noget koster penge, og derfor leverede Boconcept et halvårsregnskab på minus 46,3 millioner kroner i december 2014.
- For et års tid siden havde vi besluttet, at vi skulle ændre på tingene. Vi gik derfor i gang med analysedelen for at se på, hvor vi skulle sætte ind. Det endte så med, at den nye strategi blev godkendt af bestyrelsen i december 2014, siger finansdirektør i Boconcept, Hans Barslund, til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Boconcept i fremgang efter kæmpeunderskud
Underskud med åbne øjne
Hans Barslund forklarer, at det på bestyrelsesmødet blev besluttet, at de omkring 50 dårligst performende butikker enten skulle lukkes eller have ny franchisetager. Som konsekvens blev der nedskrevet på goodwill og masterrettigheder. Det var en dyr strategi, men det var en strategi, som Boconcept valgte at gå ind i med åbne øjne.
- Vi valgte at arbejde mere med vores forretningsmodel, fordi vi de seneste år mest havde investeret i konceptet med nye produkter og markedsføringsplatforme. Men der var jo også nogle butikker, som vi kunne se ikke performede godt nok, og vi kunne ikke blive ved med at finansiere dem, siger Hans Barslund.
Alt i alt regnede ledelsen med, at den nye strategi ville sende regnskabet for 2014/2015 ned på et underskud i omegnen af 70 millioner kroner. Så galt gik det dog ikke.
Boconcept endte med at lukke 38 butikker og åbne 25 nye. Samtidig begyndte same-store-salget at stige. Og Boconcept kunne derfor i juni måned i år fremvise et årsregnskab, hvor omsætningen var gået frem med 9,3 procent til 1148 millioner kroner. Det forventede minus blev heller ikke helt så slemt som frygtet, og virksomheden landede på et noget lavere underskud efter skat på 57 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: Boconcept i forventet kæmpeunderskud
Stærkt comeback er resultat af ny plan
Siden er Boconcept kommet stærkt tilbage. Regnskabet for første kvartal af 2015/2016 viser et resultat før skat på 29 millioner kroner, og omsætningen er gået frem med 14,9 procent i forhold til samme periode sidste år. Det ser derfor ud til, at analysen har været rigtig.
- Vi har 255 butikker i dag. Heraf har vi selv 24 butikker, hvor vi før havde 30. Tre af dem har vi solgt til franchisetagere, og så har vi så lukket nogle butikker i Danmark og i Sverige, fortæller Hans Barslund.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter