Så mange millioner tabte Aldi i 2018
Underskuddet er større end forventet i Aldi. Det koster penge at revitalisere kæden, lyder det fra topchefen.
Millionerne fortsætter med at fosse ud af Aldi, som ihærdigt forsøger at knække koden til det danske marked.
I det nye årsregnskab for 2018 taber discountkæden 381 millioner kroner. Det er en tilbagegang på godt 55 millioner i forhold til 2017 og lever ikke helt op til forventningerne.
- Resultatet er ikke tilfredsstillende, men det er en lang og omfattende rejse, som vi er i gang med, så det kommer ikke som en overraskelse, siger Finn Tang i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Aldi.
Forandring koster
Aldi er lige nu i gang med en gennemgribende transformationsproces, og i starten af året blev en modernisering af alle kædens butikker afsluttet.
- En forandringsproces i den størrelse koster penge, og vi forventer heller ikke, at transformationen vender udviklingen lige foreløbigt, siger Finn Tang.
- Men vores tiltro til den omstilling, vi er i gang med på den lange bane, er stor – og Aldi står klar til fremtidens detailmarked, fortsætter han.
Revitaliseringen har blandt andet betydet, at antallet af personale på hovedkontoret i Albertslund er fordoblet, mens medarbejdere i alle kædens bliver efteruddannet gennem kurser og undervisning.
På kampagnesiden har Aldi desuden for første gang forsøgt sig med reklamer på tv. Det sker med kampagnen Al’di ting du ikke vidste.
Penge fra Tyskland
I flere omgange har Aldi Danmark fået tilført ekstra kapital - senest 300 millioner kroner - fra ejerne i Tyskland, hvor der skulle være tiltro til projektet.
- Der er en hård konkurrence på det danske marked, hvor mange kæder kæmper om de samme kunder, siger Finn Tang og fortsætter:
- Men vi er rustet til den kamp, og vi er allerede begyndt at søge efter ejendomme til nye butikker. Vi står med en stærk strategi, der i løbet af de kommende år leverer et langt bredere kvalitetsvaresortiment, og en lækker butiksoplevelse. Jeg er sikker på, at vi over de næste år vil opleve en kundetilstrømning, men det tager tid.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter