Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Så mange får hjælp i butikken - men køber på nettet

Foto: Hi-Fi Klubben



Torsdag den 8 august 2019 kl. 10:29 af: Kristian Holgersen - 1

Muligheden for personlig rådgivning lokker forbrugerne ind i butikkerne. Men ikke altid for at købe, viser tal.

- Jeg går lige hjem og tænker lidt over det.

De fleste ekspedienter har sikkert hørt den sætning i flere varianter. Måske er det helt reelt, eller også har kunderne bare brugt butikken som showroom.

Ifølge en undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark har mere end hver tredje dansker prøvet at gå i en butik for at teste en vare og nyde godt af rådgivningen. Selve indkøbet har de så klaret på nettet.

- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, siger Jens Neustrup Simonsen i en pressemeddelelse. Han er landsformand i Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing.

- Men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet.

Ekstra indsats

Hos Hi-Fi Klubben oplever de ofte kunder, som kommer ind for at afprøve eksempelvis forstærkere uden at købe dem med det samme. Det sker faktisk dagligt.

- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores, siger Henrik Wieben. Han er landechef hos Hi-Fi Klubben

- Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme.

Tidligere har Hi-Fi Klubben annonceret, at man med tiden har planer om at omdanne alle sine butikker til showrooms.

Forbrugerne kan lide butikkerne

Butikkerne er vigtige at bevare, understreger landsformand Jens Neustrup Simonsen. De skaber loyalitet og tillid.

- Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd, siger han og fortsætter:

- Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken, har man hos Hi-Fi Klubben valgt at fordele al online omsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske butik i Odense.

LÆS OGSÅ: Hi-Fi Klubben vil gøre alle sine butikker til showrooms



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (1) har kommenteret



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Jesper Herum


08-08-2019 12:41

Udviklingen er skræmmende men ikke uventet! Jeg mener detailhandlen selv er skyld i det mistet salg, når jeg kommer rundt i butikkerne bliver jeg sjældent mødt af engageret sælgere. De fleste i butikkerne er magelige, og jeg bliver oftest mødt med “ kan jeg hjælpe med noget” eller “sig til hvis der er noget” . Hvis så den engageret sælger møder kunden på en engageret måde som kræver et oplysende svar fra kunden, så er vi da igang ik! Selve afslutningen af salget, fejler desværre ofte, fordi sælger ikke har fået afdækket kundens behov og ikke er “ fræk” nok til at afslutte salget. Vi tilbyder faktisk salgstræning hos ZBC, så det er også en vej at gå, inden kunden går :-)

 

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD