Så mange får hjælp i butikken - men køber på nettet
Muligheden for personlig rådgivning lokker forbrugerne ind i butikkerne. Men ikke altid for at købe, viser tal.
- Jeg går lige hjem og tænker lidt over det.
De fleste ekspedienter har sikkert hørt den sætning i flere varianter. Måske er det helt reelt, eller også har kunderne bare brugt butikken som showroom.
Ifølge en undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark har mere end hver tredje dansker prøvet at gå i en butik for at teste en vare og nyde godt af rådgivningen. Selve indkøbet har de så klaret på nettet.
- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, siger Jens Neustrup Simonsen i en pressemeddelelse. Han er landsformand i Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing.
- Men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet.
Ekstra indsats
Hos Hi-Fi Klubben oplever de ofte kunder, som kommer ind for at afprøve eksempelvis forstærkere uden at købe dem med det samme. Det sker faktisk dagligt.
- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores, siger Henrik Wieben. Han er landechef hos Hi-Fi Klubben
- Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme.
Tidligere har Hi-Fi Klubben annonceret, at man med tiden har planer om at omdanne alle sine butikker til showrooms.
Forbrugerne kan lide butikkerne
Butikkerne er vigtige at bevare, understreger landsformand Jens Neustrup Simonsen. De skaber loyalitet og tillid.
- Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd, siger han og fortsætter:
- Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online.
For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken, har man hos Hi-Fi Klubben valgt at fordele al online omsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske butik i Odense.
LÆS OGSÅ: Hi-Fi Klubben vil gøre alle sine butikker til showrooms
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter