Så gammel er frugten fra supermarkedet
Så gammelt kan supermarkedets frugt og grønt være:
Æble: 10 måneder
Kartoffel: 10 måneder
Pære: 10 måneder
Gulerod: 8 måneder
Løg: 8 måneder
Vindruge: 6 måneder
Hvidkål og Grøntkål: 6 måneder
Appelsin: 9 uger
Avocado: 8 uger
Banan: 4 uger
Mango: 4 uger
Tomat: 3 uger
Iceberg: 3 uger
Agurk: 2 uger
Jordbær: 10 dage
Supermarkedets frugt kan være mange måneder gammelt, når det bliver solgt. Det skyldes nye, smarte konserveringsmetoder.
Et æble kan være 10 måneder gammelt, når det sælges i supermarkedet. Det kan stadig se sprødt og farverigt ud, men en stor del af vitaminerne kan være forsvundet. Det skriver Søndagsavisen.
- Industrien bruger såkaldte æblehoteller, hvor de lagrer æblerne, ændrer på gassammensætningen og reducerer iltindholdet til under to procent, så æblerne på den måde går i dvale, siger Merete Edelenbos, der er lektor ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet til Søndagsavisen.
Hun har sammen med Søndagsvisen lavet en stor guide til, hvor længe der kan gå, fra din frugt og grønt bliver høstet, til den ligger i disken i supermarkedet.
- C-vitamin bliver nedbrudt efter høst, så effekten bliver mindre, når et æble plukkes, siger Merete Edelenbos.
Netop C-vitaminen er vigtig, da mennesker ikke selv kan producere den. Man skal dog ikke tro, at man får nok C-vitamin ud af et æble eller en kartoffel, hvis de har ligget på mad-hotel i mange måneder. De taber nemlig halvdelen af deres indhold af C-vitamin efter et halvt år.
Forbrugerråd uenig med supermarkeder
Forbrugerrådet Tænk peger på, at en løsning kunne være at mærke varerne med en plukkedato.
Det er vigtigt at holde fast i, at det er relevant information for forbrugerne at vide, hvornår det er høstet og pakket, og hvor længe det kan holde, siger seniorkonsulent Camilla Udsen til Søndagsavisen.
Hun ønsker sig derfor en mærkning, der viser plukketidspunkt.
Det synes man dog hverken er en god idé hos Dansk Supermarked eller Coop.
- Håndtering og opbevaring har mere betydning for kvaliteten end høsttidspunkt og plukkedato, hvorfor en mærkning risikerer at vildlede forbrugerne mere end egentlig vejlede dem, siger kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked Martin Møller Aamand til Søndagsavisen.
Heller ikke Coop er begejstret.
- Vi har tidligere haft sidste salgsdato på varerne som de eneste på markedet. Vores erfaring var, at det betød et enormt madspild, da vi smed varer ud, der var friske, siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, til Søndagsavisen.
LÆS OGSÅ: Her er vinderne af Danmarks bedste frugt- og grøntafdeling
Læs hele artiklen på SøndagsavisenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter