Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Så gammel er frugten fra supermarkedet





Så gammelt kan supermarkedets frugt og grønt være:

Æble: 10 måneder

Kartoffel: 10 måneder

Pære: 10 måneder

Gulerod: 8 måneder

Løg: 8 måneder

Vindruge: 6 måneder

Hvidkål og Grøntkål: 6 måneder

Appelsin: 9 uger

Avocado: 8 uger

Banan: 4 uger

Mango: 4 uger

Tomat: 3 uger

Iceberg: 3 uger

Agurk: 2 uger

Jordbær: 10 dage

Thursday den 5 November 2015 kl. 10:00 - Kilde: Søndagsavisen

Supermarkedets frugt kan være mange måneder gammelt, når det bliver solgt. Det skyldes nye, smarte konserveringsmetoder.

Et æble kan være 10 måneder gammelt, når det sælges i supermarkedet. Det kan stadig se sprødt og farverigt ud, men en stor del af vitaminerne kan være forsvundet. Det skriver Søndagsavisen.

- Industrien bruger såkaldte æblehoteller, hvor de lagrer æblerne, ændrer på gassammensætningen og reducerer iltindholdet til under to procent, så æblerne på den måde går i dvale, siger Merete Edelenbos, der er lektor ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet til Søndagsavisen.

Hun har sammen med Søndagsvisen lavet en stor guide til, hvor længe der kan gå, fra din frugt og grønt bliver høstet, til den ligger i disken i supermarkedet.

- C-vitamin bliver nedbrudt efter høst, så effekten bliver mindre, når et æble plukkes, siger Merete Edelenbos.

Netop C-vitaminen er vigtig, da mennesker ikke selv kan producere den. Man skal dog ikke tro, at man får nok C-vitamin ud af et æble eller en kartoffel, hvis de har ligget på mad-hotel i mange måneder. De taber nemlig halvdelen af deres indhold af C-vitamin efter et halvt år.

Forbrugerråd uenig med supermarkeder

Forbrugerrådet Tænk peger på, at en løsning kunne være at mærke varerne med en plukkedato.

Det er vigtigt at holde fast i, at det er relevant information for forbrugerne at vide, hvornår det er høstet og pakket, og hvor længe det kan holde, siger seniorkonsulent Camilla Udsen til Søndagsavisen.

Hun ønsker sig derfor en mærkning, der viser plukketidspunkt.

Det synes man dog hverken er en god idé hos Dansk Supermarked eller Coop.

- Håndtering og opbevaring har mere betydning for kvaliteten end høsttidspunkt og plukkedato, hvorfor en mærkning risikerer at vildlede forbrugerne mere end egentlig vejlede dem, siger kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked Martin Møller Aamand til Søndagsavisen.

Heller ikke Coop er begejstret.

- Vi har tidligere haft sidste salgsdato på varerne som de eneste på markedet. Vores erfaring var, at det betød et enormt madspild, da vi smed varer ud, der var friske, siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, til Søndagsavisen.

LÆS OGSÅ: Her er vinderne af Danmarks bedste frugt- og grøntafdeling

Læs hele artiklen på Søndagsavisen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD