Rema 1000 udfordrer netbutikker med ny app

En ny app gør det muligt for fremmede at købe ind for hinanden i Rema 1000. Kæden vil revolutionere indkøb på nettet med deleøkonomi.
I stedet for at konkurrere direkte med indkøbssider som Nemlig.com, har Rema 1000 valgt en anden strategi. Den norske discountgigant har nemlig udviklet en app, der fungerer lidt i stil med andre deleøkonomiske initiativer som Uber, Gomore og Airbnb. Det skriver Rema 1000 i en pressemeddelelse.
Appen hedder Vigo, og den gør det muligt at bede fremmede mennesker om at klare indkøbene, hvis man ikke selv har tid.
- Som den første af sin slags i Danmark vil Vigo gøre det muligt at handle fra sin smartphone og få indkøbsposen leveret til døren af privatpersoner, skriver Rema 1000 i pressemeddelelsen.
Gør supermarked til varelager
Idéen bag appen er, at Rema 1000 ikke behøver at investere en masse penge i store varelagre, men i stedet kan bruge den lokale butik som varelager. På den måde skal købmændene heller ikke frygte, at nethandlen ødelægger deres forretning. Appen betyder også, at det ikke kun er kunderne i de store byer, som kan få bragt deres varer ud.
- Internethandel og deleøkonomien skal ikke kun være forbeholdt dem, der bor inde i byen eller handler stort ind. Det skal være lokalt og for alle, og det vil vi gøre med Vigo. Vi håber, at alle i Danmark kan få leveret varerne nemt til døren, siger Rema 1000's danske direktør, Henrik Burkal, i pressemeddelelsen.
Alle kan handle for alle
Vigo bliver tilgængelig i REMA 1000’s app til oktober, men allerede nu kan man tilmelde sig som indkøber.
Rema 1000 skriver, at alle over 15 år kan blive en Vigo-indkøber. Det eneste, man skal gøre, er, at gå ind på vigo.dk og tilmelde sig som indkøber. Når appen bliver aktiv den 25. oktober, kan man se alle bestillinger og selv vælge, hvilke man vil handle og udbringe.
Rema 1000 understreger, at det ikke er en medarbejder i discountkæden, der bringer varerne ud, men en tilfældig person.
Sådan fungerer appen
Appen fungerer således, at når man har registreret sin bestilling, bliver den via platformen åben for alle indkøbere i kundens nærområde, som kan vælge at handle og levere varerne til den ønskede adresse. Man vælger selv tidspunkt for levering. Der er derfor ikke leveringssikkerhed med Vigo, da det afhænger af, om indkøberne er i nærområdet.
- Indkøbere må højst bruge én time, fra de går ud af butikken, til de er fremme hos kunden. Hvis ordren indeholder frostvarer, må der dog højest gå 30 minutter. Det koster typisk mellem 39 og 59 kroner at få leveret varerne med Vigo. Pengene går direkte til indkøberne med et mindre cut til forsikring via Alm. Brand, skriver Rema 1000.
Betaling fungerer således, at når man bestiller varer til levering, bliver der reserveret et beløb på kundens MobilePay konto. Beløbet er på varernes pris plus penge til indkøberne. Når kunden modtager varerne, bliver det endelige beløb, der svarer til varerne samt levering, trukket fra kundens MobilePay konto.
Indtægterne for Vigo-indkøberne er skattepligtige, og indkøberne skal selv registrere disse. Rema 1000 skriver dog ikke noget om, at appen indeholder en knap, hvor man kan indberette sin indtjening til skat på samme måde, som Uber netop har indført.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Kommentarer |
Afstemning
Seneste nyheder
Hver fjerde retailer ignorerer kundedata
Mange forbrugere bryder sig slet ikke om Black Friday
Tilbageslag for finsk gourmetkoncept i Danmark
Antallet af konkurser har aldrig været så højt
Modeplatform nåede over 7.000 ordrer i minuttet
Optikerkæde vil ruske op i branchen med Netflix-inspiration
Tidligere topchef bliver en del af Nemlig-holdet
Ofrer indtjeningen: Nemlig har stadig mange millioner op til nullet
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Black Friday nærmer sig. Hvordan tror du salget bliver hos dig sammenlignet med sidste år?
Skal der være forbud mod gratis plastikposer i butikkerne som Statsministeren foreslår?
Har første halvår af 2019 budt på fremgang eller tilbagegang sammenlignet med 2018?
Skal der lovgives om madspild i butikkerne som Socialdemokratiet foreslår?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
5 råd der skaber tillid og salg i e-handel
Den nye postaftale skaber bedre konkurrencevilkår for dansk detailhandel
Brugen af sociale medier i en detailvirksomhed med flere lokationer
Er din virksomheds hjemmeside tilgængelig?
BUTIKSDØD