Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Rema 1000 udfordrer netbutikker med ny app

Foto: detailfolk.dk



Monday den 26 September 2016 kl. 09:18 af: Lise Møller Schilder

En ny app gør det muligt for fremmede at købe ind for hinanden i Rema 1000. Kæden vil revolutionere indkøb på nettet med deleøkonomi.

I stedet for at konkurrere direkte med indkøbssider som Nemlig.com, har Rema 1000 valgt en anden strategi. Den norske discountgigant har nemlig udviklet en app, der fungerer lidt i stil med andre deleøkonomiske initiativer som Uber, Gomore og Airbnb. Det skriver Rema 1000 i en pressemeddelelse.

Appen hedder Vigo, og den gør det muligt at bede fremmede mennesker om at klare indkøbene, hvis man ikke selv har tid. 

- Som den første af sin slags i Danmark vil Vigo gøre det muligt at handle fra sin smartphone og få indkøbsposen leveret til døren af privatpersoner, skriver Rema 1000 i pressemeddelelsen.

Gør supermarked til varelager

Idéen bag appen er, at Rema 1000 ikke behøver at investere en masse penge i store varelagre, men i stedet kan bruge den lokale butik som varelager. På den måde skal købmændene heller ikke frygte, at nethandlen ødelægger deres forretning. Appen betyder også, at det ikke kun er kunderne i de store byer, som kan få bragt deres varer ud.

- Internethandel og deleøkonomien skal ikke kun være forbeholdt dem, der bor inde i byen eller handler stort ind. Det skal være lokalt og for alle, og det vil vi gøre med Vigo. Vi håber, at alle i Danmark kan få leveret varerne nemt til døren, siger Rema 1000's danske direktør, Henrik Burkal, i pressemeddelelsen.

Alle kan handle for alle

Vigo bliver tilgængelig i REMA 1000’s app til oktober, men allerede nu kan man tilmelde sig som indkøber. 

Rema 1000 skriver, at alle over 15 år kan blive en Vigo-indkøber. Det eneste, man skal gøre, er, at gå ind på vigo.dk og tilmelde sig som indkøber. Når appen bliver aktiv den 25. oktober, kan man se alle bestillinger og selv vælge, hvilke man vil handle og udbringe.

Rema 1000 understreger, at det ikke er en medarbejder i discountkæden, der bringer varerne ud, men en tilfældig person. 

Sådan fungerer appen

Appen fungerer således, at når man har registreret sin bestilling, bliver den via platformen åben for alle indkøbere i kundens nærområde, som kan vælge at handle og levere varerne til den ønskede adresse. Man vælger selv tidspunkt for levering. Der er derfor ikke leveringssikkerhed med Vigo, da det afhænger af, om indkøberne er i nærområdet.

- Indkøbere må højst bruge én time, fra de går ud af butikken, til de er fremme hos kunden. Hvis ordren indeholder frostvarer, må der dog højest gå 30 minutter. Det koster typisk mellem 39 og 59 kroner at få leveret varerne med Vigo. Pengene går direkte til indkøberne med et mindre cut til forsikring via Alm. Brand, skriver Rema 1000.

Betaling fungerer således, at når man bestiller varer til levering, bliver der reserveret et beløb på kundens MobilePay konto. Beløbet er på varernes pris plus penge til indkøberne. Når kunden modtager varerne, bliver det endelige beløb, der svarer til varerne samt levering, trukket fra kundens MobilePay konto.

Indtægterne for Vigo-indkøberne er skattepligtige, og indkøberne skal selv registrere disse. Rema 1000 skriver dog ikke noget om, at appen indeholder en knap, hvor man kan indberette sin indtjening til skat på samme måde, som Uber netop har indført.

LÆS OGSÅ: Her er de mest indbringende Rema 1000-butikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD