Rapport: Coronakrisen kan sætte fart på butikkernes nedtur
“Fremtidens retail 2030 i et udlejningsperspektiv” er udarbejdet af Instituttet for Fremtidsforskning på vegne af Gangsted Advokatfirma.
Find hele rapporten HER.
Kilde: Gangsted
Ifølge en ny rapport fremrykker coronakrisen den negative udvikling inden for fysisk detailhandel med op til 10 år.
Godt nok kan flere butikker melde om fremgang i omsætningen ovenpå en fuldstændig død periode under nedlukningen.
Men de svære tider kan meget vel være kommet for at blive.
I en ny rapport, som Instituttet for Fremtidsforskning har udarbejdet for Gangsted Advokatfirma, bliver der nemlig tegnet dystre fremtidsudsigter for den fysiske detailhandel.
- Coronakrisen har fremrykket den negative udvikling for fysisk retail med 10 år, lyder en af hovedbudskaberne i rapporten, som kan hentes i sin helhed uden beregning.
- Den sundhedsmæssige og økonomiske krise, som vi netop nu befinder os i, vil accelerere digitaliseringen og en række forbrugertendenser, samtidigt med at social distance spiller ind som et nyt fænomen i udviklingen af retailmarkedet, skriver fremtidsforskerne i rapporten.
Bliver aldrig den samme
At de fysiske butikker gennem 10 år har tabt omsætning er ikke et midlertidigt fænomen, men et udtryk for en grundlæggende forandring.
- Kombinationen af teknologisk udvikling, ny forbrugeradfærd samt en gradvis, kontinuerlig udvikling af brugeroplevelsen ved onlinehandel vil trække en stor del af forbruget ud af de fysiske butikker, fremgår det af rapporten.
Konkurrencen fra nettet kommer ikke alene til at stjæle kunder - den bidrager også inddirekte til at gøre den fysiske detailhandel mindre attraktiv.
- Samtidig vil det skabe en selvforstærkende effekt, da lukkede butikker vil reducere trafikken og føre til yderligere lukninger. Fysisk retail bliver aldrig det samme igen, forudser rapportens forfattere.
Disse butikker overlever
I 2030 er de store byer ikke fuldstændig blotlagt for butikker.
Flere vil være i stand til at stå imod konkurrencen fra nettet, fordi de kan opfylde flere kundebehov på samme tid.
- Der er fokus på at skabe synergier mellem butikker i området, optimere pladsen og udnytte lokalerne i flest mulige timer i døgnet. F.eks. har en kombination af showroom, pop-up og café vundet frem under konceptet ”Showpops,” lyder et bud på fremtiden fra rapportens forfattere.
De såkaldte showpops har en dobbelt indtægtskilde.
- Når du sætter dig for at få en kop kaffe eller en bid brød, kan du scanne en del af interiøret, som du finder interessant, f.eks. en lampe eller et sæt stole. Dette scan bliver så overført til dit device, som viser dig, hvordan det ville se ud i dit hjem og gør det muligt at købe det til levering.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter