Prognose: Fremtidens vindere og tabere i dagligvarebranchen
Ifølge en fremskrivning foretaget af Retail Institute Scandinavia er der én klar vinder samt én klar taber målt på udviklingen i markedsandele frem til år 2025.
Reitan, som blandt andet står bag kæderne Rema 1000 og 7-Eleven, vinder markedsandele.
Omvendt står Købmandshuset under Dagrofa-koncernen til at blive den helt store taber målt på udviklingen i markedsandele i den danske dagligvarebranche.
I hvert hvis man skal tro en prognose for dagligvarebranchen frem til år 2025 udarbejdet af Retail Institute Scandinavia. Prognosen blev torsdag præsenteret på instituttets årlige Stockmann-møde, som i år blev holdt på Arken i Ishøj vest for København.
Af rapporten fremgår det, at Reitans markedsandel i Danmark i dag udgør 10,6 procent, mens andelen i 2025 er vokset til 13,4 procent – en stigning på 26,4 procent.
Tilbagegang for Købmandshuset
Derimod ser det - ifølge prognosen - dystert ud for Købmandshuset, som i dag sidder på 13,2 procent af markedet i den danske dagligvarebranche, mens markedsandelen i år 2025 er skrumpet til 10,8 procent - et fald på 18,2 procent.
Med et glimt i øjet erklærede kædedirektør for Købmandshuset, Jørgen Nielsen, i forbindelse med præsentationen sig - ikke overraskende - lodret uenig i fremskrivningen.
Købmandshuset står bag blandt andet Meny, Spar, Min Købmand, Let-Køb og Kiwi.
Retail Institute Scandinavia fremhæver under prognosens forudsætninger, at den 'ikke udfærdiges med henblik på at blive til virkelighed, men vil som regel fungere som igangsætter – dels af overvejelser og dels af konkrete handlinger’.
Instituttet understreger desuden, 'at prognosens reelle værdi ligger i dens evne til at provokere de forskellige parter med interesser i dagligvaresektoren’.
LÆS OGSÅ: Oprustning: Dagrofa kaprer Irma-chef
Dansk Supermarked overhaler Coop
Prognosen fra Retail Institute Scandinavia viser endvidere, at Dansk Supermarked Group i år 2025 – også målt på markedsandele – har overhalet konkurrenten Coop.
I dag er styrkefoldet 37,4 procent mod 32,2 procent til Coops fordel, mens Danmarks suverænt største dagligvarekoncerner om ti år har byttet plads med styrkefoldet 34,6 procent mod 34,4 procent til Dansk Supermarked Groups fordel.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked i modangreb på Coop
Omsætningen falder i dagligvaresektoren
I øvrigt forventer Retail Institute Scandinavia, at dagligvareforbruget får ’en meget lille vækst’ i prognoseperioden.
- Det vil være i dagligvaresektoren, at omsætningen stiger, mens den vil være stærkt faldende i convenience-sektoren, vurderer instituttet.
Eksklusiv moms er skønnet, at omsætningen i dagligvaresektoren vokser fra i dag 109,9 milliarder kroner til 113,5 milliarder kroner.
Convenience-sektoren går omvendt tilbage fra en omsætning i 2015 på 11,6 milliarder kroner til en omsætning på 8,8 milliarder kroner i år 2025.
Se grafik øverst i artiklen over markedsandele i den danske dagligvarebranche frem til år 2025 – ifølge fremskrivningen foretaget af Retail Institute Scandinavia
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter