Prinsesse og minister kommer til åbning af særlig dagligvarebutik
H.K.H. Prinsesse Marie deltager ved åbningsfesten for den nye Wefood-butik i Tingbjerg. Foto: Bax Lindhardt.
Åbningsfesten for den femte butik i en ekspansiv overskudskæde har en fornem gæsteliste. Yderligere ekspansion er på tegnebrættet.
Folkekirkens Nødhjælp er nået op på at have fem Wefood-butikker, hvor der er overskudsvarer til nedsatte priser på hylderne.
Den seneste butik i rækken, som har fået adresse i københavnske Tingbjerg, holder åbningsfest den 29. september med prominente navne på gæstelisten. H.K.H. Prinsesse Marie har meldt sin ankomst, og hun bliver flankeret af fødevareminister Mogens Jensen (A).
Festen bliver afholdt på FN’s Internationale Madsspildsdag, som desuden bliver gjort til Danmarks Nationale Madspildsdag.
- Som protektor for Folkekirkens Nødhjælp har Prinsesse Marie i flere år været engagereret i kampen mod madspild, fremgår det af en pressemeddelelse.
Kæden vokser
I 2016 åbnede Folkekirkens Nødhjælp landets første butik, der sælger varer med beskadiget emballage, forkert mærkning, overskredet dato for holdbarhed og varer, der er gået ud af sæson.
Siden har interessen for konceptet vist at være så stor, at Wefood er blevet til en kæde med fire butikker i København og en enkelt i Aarhus. Men snart fortsætter ekspansionen med en butik i Vejle.
- Vi er simpelthen så glade for, at danskerne støtter og bakker op om Wefood. Det gælder både de mange kunder, de fantastiske frivillige, der driver butikkerne, men også vores mange gode leverandører og samarbejdspartnere, siger Birgitte Qvist-Sørensen. Hun er generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
- Sidste år modtog vi en donation fra Salling Fondene på 3,41 mio. kroner, og det er blandt andet takket være den flotte donation, at vi kan åbne flere butikker og snart kan kalde os landsdækkende. Hver gang vi åbner en ny butik, kan vi sammen mindske madspild og skabe mere overskud, der går til vores arbejde for verdens fattigste, siger hun.
Ser en forbrugerrevolution
Sidste år beskrev Birgitte Qvist-Sørensen, at succesen med Wefood bygger på en stærk tendens blandt forbrugrene.
- Vi kan se, at der er en forbrugerrevolution i gang, hvor danskerne bliver mere og mere bevidste om, hvilken forskel de selv kan gøre i deres hverdag, sagde Birgitte Qvist-Sørensen sidste år.
- Vi har haft en rekord god sommer med rigtig mange kunder, og vi vil gerne udvide konceptet. Derfor planlægger vi at åbne endnu en butik i efteråret og forhåbentlig to butikker i 2020, fortsatte hun.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter