Pressede smykkebutikker går sammen i ny kæde
33 danske smykkebutikker går sammen for blandt andet at vinde markedsandele via den nye, frivillige indkøbskæde Jeweltime.
Sammen er man stærkest.
Sådan kunne det passende lyde fra en række danske smykkebutikker, som er gået sammen, fordi de ønsker at synliggøre smykkebranchen og vinde markedsandele.
Foreløbigt er 33 smykkebutikker gået sammen i den nye, frivillige indkøbskæde Jeweltime. Foreningen blev stiftet 30. juni og har medlemmer jævnt fordelt over hele Danmark - 17 i Jylland, 14 på Sjælland og to på Fyn.
- Formålet med Jeweltime er at synliggøre den danske smykkebranche og imødegå den stigende konkurrence fra anden detailhandel, som kædens smykkebutikker oplever. Vi ønsker derfor at vinde markedsandele gennem stærke samarbejdsaftaler med leverandører, markedsføring og andre innovative tiltag, der kan styrke medlemmernes forretning og image.
Det fortæller Bent Brodersen, formand for Jeweltime.
LÆS OGSÅ: Pandora forgylder dansk iværksætterpar
Generationsskifte og leverandører-aftaler
Bent Brodersen, som har forretningen 'Brodersen + Kobborg' i Ringkøbing, forventer, at indkøbskæden i løbet af de kommende par år får 70-80 medlemmer.
- Antallet er dog ikke afgørende. Det vigtigste er, at vi får de rigtige butikker med. Vi forsøger at samle de personlige og individuelle butikker af en vis størrelse, som kan se værdien i fælles udvikling samt et stærkt kædesamarbejde om indkøb og markedsføring, herunder på de digitale medier.
- Det er en frivillig kæde, hvor butikkerne bevarer deres særpræg, men nogle af fordelene skulle gerne være at lette generationsskifte og adgangen til aftaler med leverandører, fortæller Bent Brodersen.
- Hvorfor har I valgt at danne indkøbskæden Jeweltime nu?
- Der er flere af os, der kommer med en baggrund i en anden branche. Personligt er jeg uddannet optiker og kom ind i denne branche for 3,5 år siden. Smykkebranchens profilering kan klart styrkes, og branchen trænger til at blive fornyet. Vi vil med Jeweltime skabe et forum og et stærkere samarbejde mellem leverandører og butikker, forklarer Bent Brodersen til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Engelske butikker skal sælge danske smykker
Bliver hilst velkommen
Smykkebutikkerne har foreløbigt tegnet sig for medlemskab i tre år, hvilket blandt andet giver nye brands mulighed for at blive indarbejdet bredt i kædens butikker. Jeweltime satser først og fremmest på danske smykkeleverandører, men er allerede i god dialog med leverandører af kvalitetsprodukter fra både ind- og udland.
I brancheforeningen Danske Guldsmede og Urmagere hilser direktør Trine Thorning initiativet velkommen:
- Den nye kæde er fokuseret på detailledet, der er hårdt presset i disse år. Det er derfor særdeles positivt, at dygtige mennesker har mod til at skabe rum for nytænkning og innovation også i svære tider. Jeg ser det som et tegn på, at krisens greb løsner sig.
LÆS OGSÅ: Pandora vil nu åbne 375 nye konceptbutikker - i år
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter